Gå direkt till innehåll
TEX! By Marketplace Borås arrangerar internationell konferens för framtidens textilbransch

Den 12 oktober kommer årets upplaga av den internationella textilkonferensen NEXT TEXTILE att gå av stapeln. Temat för i år är SUPPLY CHAIN:GE och fokuserar på textilleverantörernas framtid ur ett hållbarhetsperspektiv. Under årets konferens presenteras även det nyinstiftade priset Fabric of Life Award av Paul Frankenius som ska främja stadens textila arv och hylla Borås stad som firar 400-årsjubileum.

Medlemsorganisationen TEX! By Marketplace Borås har länge varit den ledande plattformen för det textila näringslivet i Västsverige. För tio år sedan beslutade man att anordna en branschdag där syftet var att ta sikte 10 år framåt för textilframtiden. I år storsatsar organisationen och erbjuder en internationell konferens med kända talare från hela världen. Bland annat kommer Charles Ross från Royal College of Art i London, Elaine Gardiner som är hållbarhetschef på friluftsföretaget Haglöfs och Niklas Hedin, vd och grundare av logistik-företaget Centiro, att hålla föredrag om det högaktuella ämnet SUPPLY CHAIN:GE. Ämnet handlar om hur textilbranschen med största sannolikhet kommer att förändras till 2030 och hur deltagarna kan vara med och främja förändringen.
– Vår bransch står inför stora förändringar på grund av det ökade klimathotet. Vi vill vara med och göra skillnad. NEXT TEXTILE är vårt sätt att bidra till våra medlemmars fortsatta framgång med handfasta tips och verktyg för att rusta verksamheten för framtiden, säger Pierre Rosengren, vd för TEX! By marketplace.

Fabric of Life Award delas ut för första gången
Nytt för i år är hederspriset Fabric of Life Award som kommer att ges till en person som har haft en positiv branschpåverkan inom design, miljö och innovation. Priset kommer att delas ut av en internationell och erfaren jury som består av Babba Rivera från Ceremonia, Linus Karlsson som har rollen Global Chief Creative på IKEA, den internationella trendgurun Haysun Hahn, Hanna Wittrock som arbetar lokalt på Textilhögskolan Borås och Charles Ross från Royal College of Art London. Utöver en större prissumma, som Paul Frankenius bidragit med, erhåller vinnaren unika skulpturer som är formade av den världskände konstnären Eva Hild. Nu ser TEX! By Marketplace Borås och Paul Frankenius fram emot årets konferens och hoppas att många ska delta för att främja framtidens textilbransch.
– Borås är en textilstad och det känns fantastiskt att så många inspirerande människor inom branschen kommer att delta i årets konferens. Jag ser fram emot att få ge tillbaka till en bransch som har betytt så mycket för mig och min förhoppning är att detta pris kan vara med och skapa skillnad framåt, säger Paul Frankenius.

För att läsa mer om eventet och köpa biljetter, klicka här.

Press och media är varmt välkomna att bevaka eventet antingen via länk eller på plats. För mer information kontakta pierre@marketplaceboras.se

Pierre Rosengren

Presskontakt vd för TEX! By marketplace PR & communication