East Sweden öppnar #framtidslabbet under Almedalsveckan

#framtidslabbet, är en samtalsscen som kretsar kring tankeexperiment. Här labbar vi fram visioner och innovativa lösningar för framtiden. Ämnena är centrala för hela Sveriges utveckling och tillväxt. I år riktar vi in oss på frågor kring hur vi möter demografiska utmaningar med ny teknik, hur Sverige bör arbeta för att attrahera talanger i den globala konkurrensen om kompetens och hur vi får upp ungas intresse för teknik – för att nämna något.

Vi inleder veckan i East Sweden Garden redan på söndagskvällen den 29 juni, då vi i samarbete med Makthavare.se presenterar Makthavaröl Politikquiz i Almedalen. Under muntra former gör politiknördar upp om svensk och internationell politik, partiväsende och valrörelser. Vi öppnar trädgården direkt efter Stefan Löfvens tal och matchen börjar kl. 20.00.

Program #framtidslabbet i East Sweden Garden:
Onsdag 2 juli:
07.30-08.30 Kan en app få oss att må bättre? Samhällsnytta och tillväxt med hjälp av teknik. Arr: East Sweden och Hälsans Nya Verktyg
09.00-10.00 Do you speak code? Framtidsseminarium om att öka ungas teknikintresse. Arr: East Sweden och Norrköpings Visualiseringscenter C
10.30-11.30 Global konkurrens om talangerna – vad gör Sverige? Arr: East Sweden, Tendensor och Universum

Under onsdagseftermiddagen fylls East Sweden Garden av seminarier och debatter på temat flyg- och rymdteknik. Bland annat ställs frågan till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hur hon ser på flygets framtid. Här kan du läsa mer om Flygets Dag i Almedalen.

Torsdag 3 juli:
09.35-10.00 Nationell flyktingsamordnare – vad innebär uppdraget? Arr: East Sweden
11.00-12.00 New York, Atlanta, L.A. eller Mjölby – export innan nationell marknad? Arr: East Sweden och Östsvenska Handelskammaren
13.30-14.30 Från I Have A Dream till #ihaveadream - Ny teknik i demokratins tjänst. Arr: East Sweden
15.30-16.30 Framtidsdiskussion – så förnyar vi en stad. Arr: East Sweden och Fastighetsägarna

Läs mer om enskilda programpunkter och om allt som händer i East Sweden Garden under veckan  på www.eastsweden.se/almedalen

East Sweden Garden är beläget vid Clarion Hotel Wisby på Strandgatan 6.