Årets största trender inom vårjackor för kvinnor 2023

Årets största trender inom vårjackor för kvinnor 2023

Våren är precis runt hörnet, och med den kommer nya modetrender i kvinnors jackor. I år ser vi en blandning av klassiska jackor, retro Y2k och jackor med en modern touch.

Skjortjackan

En trend som fortsätter från tidigare säsonger är skjortjackan. Denna mångsidiga plagg är perfekt för övergången från vinter till vår, och kan kläs upp eller ner beroende på tillfället. Nytt i år är att butikerna även har skjortjackor i färger. Tidigare var vårjackorna i en monokrom färgskala men nu ser vi allt från mjuka pasteller till kraftfulla neonfärger.

Jeansjackan

Jeansjackan är alltid aktuell till våren, men designen kan variera kraftigt mellan olika år. 2023 har denimjackan fått en fräsch uppdatering för den nya säsongen. Modet inspireras fortfarande av Y2K, tänk dig Britney Spears på American Music Awards 2001.

Skinnjackan

En skinnjacka hör både vår och höst till. Den tidigare så trendiga motorcykeljackan är nästan helt borta från modekedjorna och har istället ersatts av en jacka av skinnskjorte-modell.

Blazerjackan

För en mer formell look är blazerjackan på väg tillbaka den här våren. Från sydda, enkelknäppta jackor till överdimensionerade, statement pieces, finns det en kavajjacka för alla smaker. När det gäller färger och mönster, vänta dig att se allt från enfärgade jackor till klassiskt mönstrade, så som rutigt och randigt.

Parkasjackan

Sist men inte minst är parkasjackor också på modet den här våren. Perfekt att använda ovanpå klänningar eller med jeans och en tröja, för både komfort och stil. Sök efter en klassisk och enkel parkas i ett tunnare tyg.