Gå direkt till innehåll
Whey Protein-marknaden förväntas nå en omsättning på 26,70 miljarder USD år 2029

Pressmeddelande -

Vassleprotein görs av vassle, som är en vattenhaltig del av mjölk som separeras från ostmassan under osttillverkningsprocessen. Whey-protein hjälper till att öka muskelmassan, håller blodsockernivåerna stabila och främjar viktminskning.

När Data Bridge Market Research analyserade och prognostiserade framtida marknaden av whey protein-pulver kom man fram till att det nuvarande marknadsvärdet på 14,31 miljarder USD (år 2020) förväntas nå ett värde på 26,70 miljarder USD år 2029, med en CAGR (genomsnittlig tillväxt) på 8,11% under prognosperioden 2022-2029.

Varför protein-marknaden förväntas att öka

Under de senaste åren har fitness-trenden bland hög- och medelinkomsttagare drivit efterfrågan på kosttillskott likt vassleprotein. Cirka 78 procent av den globala befolkningen lider av sjukdomar som fetma, hjärt-kärlsjukdomar och högt blodtryck.

Dessa ökande hälsobekymmer hos konsumenter leder till efterfrågan på en mer välbalanserad kost rik på näringsämnen.

Utöver det sprids information och marknadsföring av Whey protein-pulver på sociala medier. Vassleprotein har också blivit allt mer populärt bland idrottare och sportentusiaster över hela världen eftersom det hjälper till att förbättra idrottsprestationer och styrka. Utöver detta har en ökning av antalet hälsomedvetna dieter och program som betonar vikten av välbefinnande och näringsrik kost påverkat den globala konsumtionen av vassleprotein.

Marknaden för Vassleprotein

Nordamerika dominerar den totala marknaden för Whey-protein och står för den största andelen av den globala marknaden för vassleproteinpulver. USA är den största marknaden i regionen. Asien och Stillahavsområdets är den snabbast växande marknaden för vassleprotein, på grund av ökande hälsoproblem och högre disponibel inkomst. Europas marknad för vassleproteinpulver förväntas växa i en genomsnittlig takt.