Martinsons bygger broar på konferens i Moskva

Den här veckan befinner sig Jens Karlsson, försäljningsingenjör på Martinsons Träbroar, i Moskva för att föreläsa på en internationell kongress för träbyggande. Där vill han knyta kontakter för att Martinsons så småningom ska kunna exportera broar till nordvästra Ryssland.

– Vi tycker att det här är en intressant marknad som är värd att utforska, säger Jens Karlsson.

Det var en av Martinsons kontakter i Nordnorge, Nedzad Zdralovic, som tidigare i år tog med sig en rysk delegation till Martinsons anläggning i Kroksjön. Personalen presenterade Martinsons hallar, broar och hus för gästerna som blev mäkta imponerade. En av dem var Alexander Chernykh, generaldirektör för Wood Housing Association i Ryssland.

– Han tände stenhårt på våra väggar och brokonstruktioner och bjöd in oss till den här kongressen i december, berättar Jens Karlsson.

Den 12-14 december befinner han sig därför på Moskvas statsuniversitet för civilingenjörer där kongressen går av stapeln. Han har fått fyrtio föreläsningsminuter till sitt förfogande.

– Jag ska presentera Martinsons som helhet, med särskilt fokus på broar. Jag kommer att visa det som är stort och häftigt, men även mindre och enklare konstruktioner.

Det är de senare Martinsons framförallt hoppas kunna börja leverera till den ryska marknaden. Med tanke på att utländska bronormer kan vara komplicerade, vill man satsa på att leverera mer standardiserade broar till det lågtrafikerade vägnät i nordvästra Ryssland där regelsystemet inte är lika tungt. Regionen ligger också bra till för transporter från Sverige.

– Förhoppningen är inte att någon ska komma fram och beställa massor av broar på stående fot. Det här ett sätt att knyta kontakter med rätt personer på rätt myndigheter. Vi vill helt enkelt visa upp vad vi kan hjälpa till med, säger Jens Karlsson.

En stor del av Martinsons produktion går på export, trävaror säljs till kunder i Norden, Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan och broar har bland annat sålts till Marbella i Spanien. Till Ryssland har Martinsons tidigare levererat lantbruks- och idrottshallar.

Jens Karlsson, föräljningsingenjör broar, Martinsons
Mob: +46 70 324 20 64