Martinsons levererar ny gång- och cykelbro i limträ till Kestorp

En ny gång- och cykelbro ersätter järnvägsövergången i Kestorp, norr om Karlskrona. Överbyggnaden är gjord i limträ och levererades nyligen av Martinsons på uppdrag av Peab. Än återstår en del arbete innan bron kan tas i bruk.

Balkarna till den 25,5 meter långa och 3 meter breda träbron är prefabricerad i Martinsons brofabrik i Kroksjön utanför Skellefteå, och därefter transporterade i hela stycken via lastbil till Kestorp.

– Det är en av fördelarna med träbroar. Det är lätta byggelement som går förhållandevis smidigt att transportera. Mindre broar kan vi ofta lyfta på plats direkt från transportfordonet och montera färdigt samma dag, säger Simon Niva, konstruktör på Martinsons.

Montaget av gång- och cykelbron över Emmabodabanan effektiviseras av en ny byggställning som används för första gången i Kestorp.

– Vi har utvecklat den själva. Den sitter fast på brons överbyggnad vilket innebär att vi inte behöver bygga ställningar från marken. Det ger 6 meter fri höjd över spåret, och arbetet med bron påverkar alltså inte de aktiviteter som sker på spåret och marken under, säger Simon Niva.

Gång- och cykelbron, som nu kommer att asfaltsbeläggas, har en teknisk livslängd på 80 år. Enligt Thorbjörn Hübinette kommer den sannolikt att tas i bruk i juni 2013 i samband med järnvägens öppnande. Totalt har Peab byggt tre betongbroar och tre träräbroar längs järnvägen mellan Emmaboda och Karlskrona.

Simon Niva, konstruktör Martinsons
E-post: simon.niva@martinsons.se