Martinsons levererar unik vägbroplatta till Kungsgården

Snart är det slut på långa väntetider i samband med stillastående tåg i Kungsgården, Sandvikens kommun. I december invigs nämligen en ny, unik, tvåfilig bro i limträ för biltrafik över Borrsjöån. Den 31 meter långa broplattan är den hittills längsta fribärande plattan som Martinsons levererat.

– Vår höga prefabriceringsgrad och att trä är förhållandevis lätt gör att montagetiderna blir väldigt korta jämfört med broar i andra material. Och just det är en allt viktigare fråga i många av våra projekt. Insikterna om samhällskostnaderna för långvariga förseningar i trafiken har ökat, säger Mikael Lindberg, vd, Martinsons Träbroar.

Boende i Korsika, som ligger i södra delen av Kungsgården, har länge haft svårigheter att korsa järnvägen via den befintliga övergången. Tåg blir stillastående i väntan på mötande tåg – ibland upp emot 45 minuter – vilket gör det omöjligt för boende i Korsika att passera med bil. Även räddningstjänst har drabbats och det finns minst ett dokumenterat fall där ambulans-personal har fått överge sitt fordon vid bommarna för att springa med båren den sista biten.

För att undvika dessa bekymmer med långa stopp och olycksrisker bygger Trafikverket en alternativ väg över Borrsjöån.

– I december, vecka 50, sker besiktningen. Efter det kommer bron att invigas och tas i bruk, säger Erik Bergström, platschef för Peab, som just nu förbereder inför monteringen av vägbroplattan från Martinsons.

Den tvärspända broplattan är unik ur två perspektiv. Dels är den med sina 31 meter den längsta vägbroplatta i ett spann som Martinsons konstruerat, dels är det den första med infästning för CE-märkta vägräcken, vilket numera är ett krav från Trafikverket.

– Vi har lagt ner mycket tid på infästningen. Tidigare har vi bara kunnat leverera broplattor med specialanpassade stålräcken, men det här öppnar upp för nya lösningar, säger Simon Niva, konstruktör hos Martinsons.

Flera av Martinsons brokonstruktioner har uppmärksammats för att de flyttat fram gränserna för träbyggandet. Bland annat har företaget konstruerat Nordens längsta snedstagsbro i trä i Skellefteå, den 130 meter långa Älvsbackabron, och Sveriges längsta gång- och cykelbro i trä, som mäter 230 meter och som finns i Umeå.

Träöverbyggnaden i Kungsgården har en teknisk livslängd på 80 år.

Simon Niva, konstruktör Martinsons
E-post: simon.niva@martinsons.se