Digitalisera er måltidsorganisation – spara både pengar och miljö

En svensk kommun serverar i genomsnitt 50 offentliga måltider per invånare och år. I en kommun med 20 000 invånare serveras alltså cirka en miljon måltider om året inom skola och omsorg. Det ger en besparingspotential på upp till sex miljoner kronor per år genom att använda våra IT-system för måltidsorganisationer. Besparingar kan bland annat göras genom smarta livsmedelsupphandlingar, minimerade köp utanför avtal, träffsäker produktion och minskad specialkost genom digitala beställningsflöden samt minimerat matsvinn.

– Vi har bland annat hjälpt organisationer att halvera bemanning i dietkök, i beställnings- och logistikfunktioner, samt mer än halverat deras totala matsvinn. Tack vare dessa besparingar har kunderna haft möjlighet att lägga större fokus på kvalitet och erbjudande samt att omfördela personal till områden med större behov, säger Erik Lidegran, marknads- och försäljningschef på Mashie FoodTech Solutions.

Agenda 2030 i fokus

Agenda 2030 är ett hett ämne i både offentliga och privata organisationer. Många har redan kommit långt, men ibland kan det vara svårt att prioritera insatserna.

I Mashie FoodTech Solutions lösningar får organisationer konkreta resultat på områden som täcker fyra av de 17 globala målen; som exempel uppnås mål 12, Hållbar konsumtion och produktion, av aktivt arbete med matsvinn som följs upp i antal kilo. Mål 13, Bekämpa klimatförändringarna, uppnås genom att välja rätt ingredienser baserat på klimatpåverkan och mäts i antal kilo CO2-ekvivalenter per kilo mat.

Viktigt att prioritera måltidsorganisationen

Idag arbetar Mashie FoodTech Solutions med en stor del av Sveriges kommuner, regioner och aktörer inom privat sektor. Hos de allra flesta finns fortfarande förbättringspotential både gällande besparing per portion och hållbarhet.

– För att nå till nästa nivå måste måltidsorganisationen hamna i centrum, avslutar Erik Lidegran.

• Miljöpolitik

• näringsberäkning
  • svinn
  • lönsamhetsberäkning
  • menyplanering
  • klimat
  • matsvinn
  • agenda2030

Med expertkunskap och innovativa IT-lösningar för måltidsprocessen skapar vi framgångsrika kök med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet.

Vi bidrar till att alla ska få den mat som de behöver genom alla steg i livet, stora som små, friska som sjuka. Vi vill hjälpa våra kunder att nå sina mål i Agenda 2030. Snabbare.