Premiär för ekologiska flerfamiljshus

Från vänster: Anders Ökvist på Polarrenen, Linnea Henriksson på Stenbackens Trä, Mattias Henriksson på Grönbo, Hans Ruthberg på Piteå Kommun.

Foto: Pressbild Grönbo, Text: Erik Mattsson

Nu blir det premiär för framtidens ekologiska boende på Lusthusbacken i Piteå.

Det är byggföretaget Grönbo som tillsammans med Sveriges ledande arkitekter inom ekologiskt byggande som ligger bakom satsningen som kommer att resultera i 12 lägenheter med utsikt över Piteå älv.

– Vi vill skapa sunda inomhusmiljöer genom att använda en hög andel ekologiskt hållbara material som avger låga emissioner. Det betyder minskad risk för allergier och annan negativ hälsopåverkan. Husen kommer också att bli mycket energieffektiva tack vare ordentligt tilltagen isolering och avancerade ventilationssystem, säger Mattias Henriksson, vd på Grönbo, i ett pressmeddelande.

Maria Block, arkitekt inom ekologiskt byggande, står bakom designen där företaget bygger lägenheter med luftiga planlösningar och inredning i flera olika träslag.

Piteå kommun har som mål att minska sin energiförbrukning med 30 procent fram till 2020. Ett projekt som har bidragit är ”Trästad 2012”, där kommunen haft nära samarbete med det lokala näringslivet och andra intressenter.

Grönbo AB
- Ägs av Stenbackens, Glommershus och Polarrenen.
- Glommershus har utvecklat det ekologiska byggsystem som flerbostadshusen byggs med. Det baseras på Masonite Beams stomsystem och byggs som diffusionsöppen konstruktion med Termoträ som isoleringsmaterial.

• lättbalk
  • miljö & energieffektivitet