Första Fairtrade-märkta Julstjärnan i Sverige

Första Fairtrade-märkta Julstjärnan i Sverige

Den första Fairtrade-märkta Julstjärnan som odlats färdig i Sverige finns nu i handeln. Nu kan du som konsument köpa en julstjärna som gör skillnad. Varje gång du väljer Fairtrade-märkt bidrar du till att odlare och anställda kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Hos ett av Mäster Gröns odlingsföretag, på Tågerups Trädgård i Sunnanå, har trädgårdsmästare Mattias Svegin odlat Julstjärnor som certifierats via Fairtrade. Den sort som Mattias valt att odla heter ”Viking” och givetvis är den julröd.

- Den vanligast förekommande och mest efterfrågade storleken på Julstjärna är flergrenad med många stjärnor i 12 cm kruka. Denna blir mest effektfull på fönsterbrädan och jag kände den var rätt att certifiera säger Mattias som även odlar andra storlekar och färger på både Höst- och Julstjärna. Vi på företaget ville vara med och göra skillnad för fler och på ett välorganiserat sätt. Vi valde Fairtrade för att det är förenligt med vår verksamhet och vi vet att våra kunder efterfrågar Fairtrade-produkter.

Fairtrade är en oberoende certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i länder med utbredd fattigdom.

De utvalda Julstjärnorna är Svenskodlade, men förökning av sticklingar till plantorna är utförd på utvalda plantager i Etiopien. Det är till dessa plantager som ditt bidrag går när du väljer en Fairtrade-märkt Julstjärna. Julstjärnan startade sitt liv som stickling i maj på en plantage i Etiopien. Sticklingen fick sedan rötter och kom till Sunnanå i augusti för att växa färdigt.

- För att du enkelt skall hitta våra Fairtrade-certifierade Julstjärnor sätter vi en etikett i toppen av plantan.
– Jag tycker du skall låta etiketten sitta kvar på plantan när du njuter den i din hemmiljö. Du bär den med stolthet och berättar att din julstämning innehåller ett bidrag till hållbar utveckling i länder med fattigdom, säger Mattias.

Genom Fairtrade får människor i världens utvecklingsländer möjlighet att konkurrera på en internationell marknad, på bättre villkor och genom långsiktiga handelsavtal. De internationella Fairtrade-kriterierna innebär bland annat att odlaren får ett minimipris för råvaran samt säkerställer att anställd arbetskraft får avtalsenliga löner och förbättrade arbetsvillkor. Det skapar trygghet och möjlighet till utveckling.

Utöver den högre betalningen får odlarna också en Fairtrade-premie. Den används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, t ex i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller investeringar i jordbruket. Beslutet för hur Fairtrade-premien ska användas tas gemensamt av odlarna, under demokratiska former.

Fairtrade handlar inte bara om att få en förbättrad ekonomisk situation. Kriterierna motverkar också barnarbete och diskriminering, samt främjar demokratin, organisationsrätten och miljöhänsyn i produktionen.

Patrik Vilsmyr

Presskontakt MarknadsMästare 042-251320

Krukväxter - trädgårdsmästarens hantverk - vår stolthet, din glädje

Vi ger dig naturlig inspiration och en levande inredning.

Med 23 Trädgårdsmästare i 30 trädgårdar i Skåne och Blekinge som odlar prydnadsväxter, bidrar Mäster Grön med växterna du njuter av, både inne och ute.