Årets Pelargon 2011 - ´Queen of Wien´

Årets Pelargon 2011 - ´Queen of Wien´

Årets Pelargon 2011 ´Queen of Wien´
...presenterades idag på Stockholmsmässan, Nordiska Trädgårdar, av Erica Dahlqvist från Blomsterfrämjandet och Maria Lundgren från Arvidssons Handelsträdgård. Den moderna trädgårdsmästaren, Maria Lundgren, förmedlade budskapet från sin trädgård i Fjärås via videotelefoni uppförstorad till storbild på scenen Jordnära.

´Queen of Wien´ – en allväderspelargon
Likt en allvädersstövel passar jag i alla väder. Mina enkla blommor gör att vatten inte samlas i dem vid regn utan min utstrålning är lika intensiv och de knallröda blommorna lika färgsprakande, när regnet står som spön i backen som när solen strålar klart.
Mitt bladverk är robust, frodigt och mörkt i olika gröna zoner vilket ger effektfull kontrast till mina blommor.
Låt mig växa inom- eller utomhus på ljus och solig plats, där jag trivs bäst och där ljuset lockar fram nya blomknoppar.
Mitt namn har jag fått efter den österrikiska drottningen Elisabeth, som levde i Wien på 1800-talet. Odlas gör jag i Sverige och givetvis med varsam hand av duktiga trädgårdsmästare.

Årets jury består av Patrik Vilsmyr, Mäster Grön och Lotta Ahlvar, Svenska Moderådet
Juryns motivering:
En enkelblommande frisk sort som inte riktigt kommit till konsumenternas kännedom tidigare.
Färgen på ´Queen of Wien´ är otroligt lysande och färgstark både där den står solitärt eller i en av stadens planteringar. Även om modern heter ´Wiener Blut´ så påminner den oss båda om en gammal och nästan bortglömd sort som heter ´Stadt Bern´.
´Stadt Bern´ har ett stelt, upprätt växtsätt med mörka ringar i bladen och därtill samma framträdande orangeröda färg som i årets utvalda. ´Queen of Wien´ har begåvats med fler pluspoäng jämfört med ´Stadt Bern´. Bladen är av samma typ, växtsättet är kraftigare och frodigare medan blommorna är fyrfaldigt större!
Lotta Ahlvar konstaterar att ´Queen of Wien´ i sin enkelhet passar ypperligt tillsammans med tyger, mode och inredningsdetaljer inom Vintage-stilen.

Årets Pelargon produceras i en anrik trädgård
AB K E Petterssons handelsträdgård är ett familjeföretag som i dag drivs i fjärde generationen. Företagets historia som traditionell Handelsträdgård är lång med start redan i början av förra seklet varför vi under 2014 kommer att fira hundraårsjubileum.
Idag är det systrarna Jeanette och Catrin som äger företaget. Tillsammans med 20-talet anställda produceras årligen över 3 miljoner kruk- och utplanteringsväxter.
- 36000 kvm växthus utrustade med modern teknik och ett skickligt yrkeskunnande ger oss förutsättningar till en resurseffektiv produktion med minsta möjliga miljöbelastning utan att över huvud taget pruta på kvalitet.

Därför Årets Pelargon
De Svenska prydnadsväxtproducenterna vill synliggöra bredden på pelargoner - ett segment som visar på många underbara variationer både i bladverk och struktur och med dekorativa blommor. Varje år utses en pelargon eller en sortgrupp av pelargoner som visar upp ett annorlunda ansikte eller uttryck än det som vi vanligtvis känner igen då vi till vardags pratar om pelargoner. Vi fokuserar på sorter som värderas högt för sin friskhet och styrka samt har ett stort skönhetsvärde som vi önskar skall komma till konsumenternas kännedom och njutning.

Kategorier

Mäster Grön är en försäljningsorganisation ägd av 54 odlare av prydnadsväxter i Skåne och Blekinge. Vi säljer odlarnas produkter till Gardencenters, blomstergrossister, dagligvaruhandeln och aktörer inom offentlig miljö. Vi sätter kvalitet i första rummet, och när vi pratar kvalitet så menar vi både plantans kvalitet, estetisk kvalitet, leveranskvalitet samt en miljömässig hållbar produktion.
www.mastergron.se

Patrik Vilsmyr

Presskontakt MarknadsMästare 042-251320

Krukväxter - trädgårdsmästarens hantverk - vår stolthet, din glädje

Vi ger dig naturlig inspiration och en levande inredning.

Med 23 Trädgårdsmästare i 30 trädgårdar i Skåne och Blekinge som odlar prydnadsväxter, bidrar Mäster Grön med växterna du njuter av, både inne och ute.