Mathem går över till HVO-bränsle

Mathem siktar på fossilfria leveranser redan under 2021

Mathems transportverksamhet ska bli fossilfri redan under det här året. Mot bakgrund av Agenda 2030, samt de globala målen för hållbar utveckling, har bolaget beslutat att helt övergå till fossilfritt HVO-bränsle för samtliga landburna leveransfordon. Detta är en viktig del av Mathems hållbarhetsstrategi, och kommer innebära en minskning av de direkta CO2-utsläppen från transportverksamheten med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Samtidigt förnyas även fordonsparken inom kort med över 200 nya och mer miljövänliga lastbilar.

– Hållbarhet har varit en del av Mathems DNA redan från starten. Det är därför med stor entusiasm som vi nu har tagit beslutet att redan under det här året helt övergå till ett bränsle som sänker våra klimatutsläpp från transporter med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Beslutet är ett stort och viktigt kliv för Mathem i vår strävan att bli klimatneutrala, vilket vi ser som en hygienfaktor för vår typ av verksamhet. Övergången till HVO är även en central del av den hållbarhetsstrategi som vi just nu ser över och uppdaterar, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.

Att handla sin mat på nätet är, bland annat enligt en rapport Statens väg- och transportforskningsinstitut, mer energieffektivt än att handla i fysiska butiker, eftersom de samlade leveransrutterna vid e-handel med hemleverans minskar den enskilda bilkörningen till de fysiska butikerna.* Genom att införa fossilfria leveranser vill Mathem nu bidra ytterligare till de miljövinster som e-handel av mat med hemleverans ger.

För Mathem är det transportverksamheten som genererar den största delen av de direkta utsläppen och därför är det naturligt att göra en första förbättring inom detta område. Beslutet att nu helt övergå till fossilfritt HVO-bränsle innebär att Mathems direkta utsläpp i transportverksamheten kommer att minska med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Transportverksamheten blir därmed fossilfri i enlighet med definitionen från regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.** Övergången kommer att ske gradvis, men beräknas vara färdig redan under 2021.

Mathem har ingått partnerskap kring HVO-bränsle med OKQ8, som erbjuder möjligheten att tanka HVO på ett stort antal väl placerade stationer med närhet till Mathems fyra lager, där leveranserna utgår ifrån. HVO-bränslet som används kommer från Neste.

– Mathem är i en tillväxtfas och har expanderat kraftigt under det senaste året. Vi har dock fortfarande möjligheten att göra en sådan här förändring väldigt snabbt tack vare vår hanterbara storlek och det faktum att alla våra leveranser utgår från centrala platser med närhet till att tanka HVO. Vi ser därför att den här övergången kommer att bli väldigt smidig och att den lägger en fantastisk grund för vår fortsatta arbete med att på sikt även införa andra fossilfria alternativ, exempelvis elektrifiering, säger Johan Lagercrantz.

Samtidigt som Mathem genomför den snabba övergången till HVO-bränsle köper bolaget in och planerar driftsättning av över 200 nya leveransbilar under 2021. De nya bilarna är lämpliga för att drivas av just HVO-bränsle, och innebär dessutom en förbättrad arbetsmiljö för Mathems chaufförer. I samband med detta avyttras ca 100 äldre bilar från fordonsflottan.

* Statens väg- och transportforskningsinstituts rapport “Energieffektiv distribution av dagligvaror vid ökad e-handel genom transporteffektiv logistik och minskade bilresor”, utgivningsår 2020.

** För att transport ska räknas som fossilfri krävs, i enlighet med förslaget till EU:s förnybarhetsdirektiv, att drivmedlet ger en utsläppsminskning på 70 procent jämfört med fossila alternativ. De drivmedel som i dagsläget lever upp till det kravet är el, vätgas, biogas, HVO, FAME, ED95.

Om HVO
HVO (hydrogenated vegetable oil) är en diesel som är tillverkad av förnybara råvaror i form av avfalls- och restprodukter från exempelvis slakterier, livsmedelsproduktion och etanolproduktion. Bränslet sänker utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Avfall och restprodukter står för cirka 80 procent av råvarorna i framställningen av bränslet, från t ex animaliskt fettavfall från livsmedelsindustrin och återanvänd matolja.

Mathem är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2019 var 1,6 miljarder kronor. Mathem grundades för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst som möjliggör hemleverans till dörren. Utbudet inkluderar dagligvaror och ett stort utbud av köksprodukter, heminredning och övrigt från Clas Ohlson. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. Mathem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kyl- och frysbilar för att möjliggöra högsta kvalitet och service.