Mathems panttjänst Pantahemma.

Pantahemma och återbruk av kassar - Mathem uppmärksammar Återvinningens Dag

Idag är det Återvinningens Dag, en dag då vi uppmärksammar de stora miljövinsterna med återvinning och återbruk lite extra. Hos Mathem bidrar kunderna stort genom panttjänsten Pantahemma, där hela 1,5 miljon burkar och flaskor har lämnats in för retur sedan starten. Mathem är även en del av Axfoundations projekt Returbar, där vi tillsammans med andra branschaktörer undersöker hur en cirkulär lösning för återbrukbara kassar skulle kunna se ut.

För Mathem är återvinning en viktig del av hållbarhetsarbetet, och flera initiativ görs för att underlätta och inspirera kunder till att återvinna eller återbruka. Sedan lanseringen av panttjänsten Pantahemma har Mathems kunder totalt pantat över 1,5 miljon burkar och flaskor, vilket motsvarar besparingar på hela 255 000 kg Co2 eller nära 500 000 kWh.

– En viktig hörnsten i vårt hållbarhetsarbete är att jobba för att inspirera våra kunder till att göra hållbara val, både när det gäller vilka varor de köper men även när det gäller återvinning. Pantahemma är ett tydligt exempel på detta, och det är fantastiskt roligt att så många av våra kunder väljer att panta sina flaskor och burkar med hjälp av Mathem, och på så vis bidrar till en mer hållbar värld, säger Laura Zacharias, Business Developer och hållbarhetsansvarig på Mathem.

Matkassar är ett ytterligare område där Mathem jobbar med olika initiativ för återvinning och återbruk. Tillsammans med bland andra Axfood, Coop, ICA och Lidl deltar Mathem i Axfoundations och stiftelsen Chalmers Industritekniks projekt Returbar. Projektet syftar till att hitta en gemensam lösning för återbrukbara påsar vid hemleveranser, och omfattar ett pantsystem, ett system för rengöring, samt en gemensam logistiklösning. Målet är att hitta en lösning som passar alla aktörer.

– Att samarbeta med andra branschaktörer i det här projektet känns oerhört givande och viktigt. Vårt gemensamma mål är att hjälpa kunderna att bidra till ett cirkulärt flöde, samt att inspirera till fler cirkulära modeller där ute som leder till ett minskat klimatavtryck. Det gynnar oss alla i slutänden, säger Laura Zacharias.

Utöver Returbar är det redan idag möjligt för Mathems kunder att återlämna sina papperskassar till Mathems chaufför i samband med leverans, varpå kassarna återvinns som papper.

Mer information om Pantahemma.

Mer information om Returbar.