Matbordet tilldelas Gulddrakens hederspris

Matbordet tilldelas Gulddrakens hederspris

Under gårdagens Gulddrakegala tilldelades upplevelsen Radikal Veckostart på Mathias Dahlgren Matbordet hederspris för ”Årets fynd 2015”.

Motiveringen löd: "När kashmirtröjor säljs på HM, flygresor kostar mindre än SL-resor och tryffel finns på Ica, då är människor, tid och samtal den största lyxen. Mathias Dahlgren Matsalen på Grand Hôtel har kombinerat den exklusiva känslan av lyx med den avslappnade känslan av att äta i en god väns vardagsrum. Upp till tio personer får sitta med vid varje Radikal veckostart, där en av Sveriges (och världens) bästa kockar under intima former lagar mat, pratar mat och serverar mat. Priset - 750 kr för en komplett middag inklusive vin – är i sammanhanget inget annat än ett fynd”*

Radikal Veckostart serveras måndagar och tisdagar på Mathias Dahlgren Matbordet. Övriga veckodagar kantas av andra upplevelser. På onsdagar bjuder de in en gäst för att diskutera och laga mat utifrån ett tema och i slutet av veckan, torsdagar och fredagar, lagas en femrättersmeny baserad på fem olika råvaror.

*I motiveringen hänvisar DN till Mathias Dahlgren Matsalen, trots att upplevelsen Radikal Veckorstart serveras vid Matbordet. Matbordet ligger i ett separat rum i den tvåstjärniga restaurangen Matsalen.

By Mathias Dahlgren

"Naturliga råvaror och naturlig smak är en förutsättning för det naturliga köket."
När Guide Michelin-belönade Mathias Dahlgren beskriver sin matfilosofi handlar allt om exklusiv enkelhet. Idag driver han Matbaren, Seafood Gastro och Private Dining på Grand Hôtel i Stockholm samt rågbrödsbageriet Green Rabbit.

By Mathias Dahlgren
Grand Hôtel Stockholm, Södra Blasieholmshamnen 6