Mathias Dahlgren tilldelas S:t Eriksmedaljen

Mathias Dahlgren tilldelas S:t Eriksmedaljen

Igår stod det klart att Mathias Dahlgren är en av dem som får S:t Eriksmedaljen 2014. Medaljen har sedan 1938 delats ut av Stockholms kommunstyrelse till ”förtjänta stockholmare” dvs. personer som med hänsyn till sin verksamhet eller sina insatser i övrigt anses förtjäna en utmärkelse från stadens sida.

Kommunstyrelsen grundar sitt beslut på följande motivering:
”Mathias Dahlgren är en av våra främsta kockar och den enda svensk som vunnit guld i Bocuse d’Or, VM för kockar och världens mest prestigefyllda matlagningstävling. Han är dess hederspresident och ytterst ansvarig för årets europafinal här i Stockholm. Hans restauranger har fått många utmärkelser.”

Vid utdelningsceremonin i Stadshuset får Mathias sällskap av bland andra Magdalena Ribbing, Erika Lagerbielke, Marie Ledin, Anders Wahlgren och Georg Riedel.