190131: Matkoncept för en hållbar livsmedelsförsörjning och ökad matsäkerhet

På torsdag arrangerar projekt MatLust och Länsstyrelsen i Stockholm en heldag i Södertälje Science Park med matens roll i samhällsplaneringen i fokus. Bland annat diskuteras varför planering för livsmedelsförsörjning länge inte funnits på agendan, och vad planering för matsäkerhet på olika nivåer i samhället innebär.

På konferensen lyfts bland annat Diet for a Green Planet fram – ett hållbart matkoncept som framgångsrikt används i Södertälje sedan nästan tio år. Diet for a Green Planet har samma utgångspunkt som Eat Lancets uppmärksammade rapport om mat och klimat på global nivå.

Konferensen ”Food Planning – var finns maten i samhällsplaneringen?” vänder sig till alla som arbetar med eller på annat sätt engagerar sig i frågorna om hållbara livsmedelssystem i normalläge såväl som vid kris. Mer än 200 deltagare från offentlig sektor, näringsliv, akademi och civilsamhället deltar.

Konferensen lyfter livsmedel och samhällsplanering ut flera aspekter. En av dem är vikten av fungerande matkoncept – som både kan säkra en hållbar livsmedelsförsörjning och förebygga kris. Här är Södertälje kommuns koncept Diet for a Green Planet väldigt aktuellt.

- Nyligen lanserade Eat Lancet-kommissionen en rapport med rekommendationer för en diet som kan föda jordens befolkning. Diet for a Green Planet, konceptet vi sedan 2010 implementerar, delar helt utgångspunkten att vi måste ställa om till hälsosam mat som kan produceras på ett hållbart sätt och samtidigt föda befolkningen, säger Sara Jervfors, prisbelönt projektchef för MatLust och kostchef i både Södertälje kommun och Gnesta kommun.

Diet for a Green Planet är ett forskningsbaserat koncept som bygger på fem kriterier:
1) God och hälsosam mat.
2) Ekologiskt odlad, helst från kretsloppsjordbruk.
3) Mindre kött, mer grönsaker, baljväxter & fullkorn.
4) Lokalt producerat i säsong.
5) Minskat svinn.

- Vi märker ett stort intresse från andra kommuner för vårt sätt att arbeta med maten som ett redskap i hållbarhetsarbetet. Vårt koncept fungerar och bidrar också till ett ökat intresse i kommunen för matens roll i hela samhällsplaneringen, fortsätter Sara Jervfors.

När: Torsdag den 31 januari, kl. 09.15-15.30.
Var:
MatLust/Södertälje Science Park, Kvarnbergagatan 12, Södertälje. Lokal: Black Box.
Arrangörer:
Projekt MatLust och Länsstyrelsen i Stockholm.
Mer info om konferensen:
Läs mer här.
För program:
Läs mer här.

Konferensen genomförs under Södertälje Science Week, fyra intensiva dagar av aktiviteter på temat innovation, forskning och utveckling med fokus på hållbarhet. Info: www.scienceweek.se.

Kontakt:

Sara Jervfors, projektchef MatLust, kostchef Södertälje kommun och Gnesta kommun; 08-52306466, sara.jervfors@sodertalje.se.

Daniel Dworetsky, kommunikation, MatLust. 08-52304805, daniel.dworetsky@sodertalje.se.