Lyxbacon vann Matverk. Ingen medalj till Shake Awhey!

Idag avgjordes den nationella finalen av Matverk, Sveriges största tävling för nya och innovativa livsmedel med lokal prägel. Stockholm tävlade med den vasslebaserade Shake Awhey! som skapats av Hidden in Grains, Järna Mejeri, Järnakocken och Nibble Gård.

Vann gjordeSlaktarens hemlighet” från Höga kusten/Ångermanland, en tidigare outnyttjad styckdetalj av grishals som förädlas genom björkspånsrökning. Produkten kan beskrivas som ett "lyxbacon".

Stockholms bidrag Shake Awhey! – en nyskapande proteinrik shake gjord på en äldre vetesort och vassle som huvudingredienser – blev utan medalj.

Idel ädel matadel har samlats i Nyköping under två intensiva dagar för samtal och diskussioner kring ”det goda skiftet” samt för att bevittna finalen av Matverk 2016-17.

Vann gjorde alltså ett ”lyxbacon” från Höga kusten. Silvret gick till en vegansk ärtburgare från Västmanland medan Siw´s krämiga Foie de Poulet från Gästrikland tog brons.

Lars Ingebrigtsen, Järnakocken, från Stockholms lag berättar om sina tankar kring tävlingen:

”Det hade självklart varit roligt att vinna, men vi är otroligt stolta över den här produkten. Den har stor potential hos flera målgrupper. Den är innovativ och bryter ny mark och dessutom är den verkligt hållbar. Kanske var den lite för innovativ för att helt gå hem hos juryn.”

I Matverk tävlar nyskapande och innovativa maträtter där den bärande råvaran är lokalt producerad. Primärproducenter, innovativa kockar och kreativa marknadsförare, designers eller affärsutvecklare ihop sig i lag. Regionala vinnare utses och skickas till en nationell final. Projekt MatLust står tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län bakom Stockholmsversionen av Matverk, vars final går av stapeln den 28 november.

Mer information:

Eva Helén, utvecklingsstrateg, MatLust och tävlingsledare, Matverk Stockholm.
Tel: 08-5230 3757. E-post: eva.helen@sodertalje.se.