Jan Bylund & Mattias Lundberg berättar sanningen om sin uppväxt!

Jan Bylund & Mattias Lundberg berättar sanningen om sin uppväxt!

Blir man verkligen blind av att sitta för nära tvn? Nu har vi skrivit boken Mamma ljuger så bra som avslöjar alla mammas vita lögner och knep som präglat vår och din barndom.  Boken släpper vi såklart på Mors dag. I boken sätter vi generationer av mammors sanningar under lupp och reder ut vad som egentligen är sant och inte. Och dessutom så tar vi boken, mamma och hela vår uppväxt ut på turné i höst med humorföreställningen med samma namn.

— Mammor är godhjärtade och vill väl, men låt oss prata klartext. Allt de säger är inte med sanningen överensstämmande. Man skulle faktiskt med tämligen gott samvete kunna sägaatt de allt som oftast slirar ganska rejält på sanningen. Ja, man kan till och med säga att de ljuger en hel del. Till alla mammors försvar så är det nog i all välmening, även om inte allt de säger är helt välbetänkt. För även om du är hel och ren, och förhållandevis välmående, så har du nog efterhand upptäckt att din världsbild är aningen skev, säger Jan Bylund och Mattias Lundberg.

I boken Mamma ljuger så bra har Jan Bylund och Mattias Lundberg undersökt sanningshalten i alla de förmaningar och påståenden som används av mammor i uppfostrande syfte. Som till exempel: Ät inte snö, du får mask i magen, Bada inte direkt efter maten, du kan få kramp, Sitt inte för nära teven, du blir blind. Men de har även synat mer moderna uttryck som: Du kan bli vad du vill, Du måste dricka minst 2 liter vatten om dagen och Det viktigaste är inte att vinna.

Boken är en tidsresa tillbaka till barndomen där man kan minnas och skratta igenkännande åt alla aha-upplevelser. Detta och mycket mer, under rubriker som: Ditt rum, Medicinskåpet, Skamvrån, Framtiden och Mammas tio budord.

Plötsligt inser man vad mamma-uppdraget egentligen handlar om och förstår hur saker och ting verkligen fungerar. För inte är det väl farligt att kväva en nysning? Och visst är C-vitamin bra mot förkylning? Eller?

Ur boken:

SITT INTE FÖR NÄRA TV:N, DU KAN BLI BLIND! Njae, du får sitta rätt länge för det. Ont i ögonen kan du få, och huvudvärk, men det handlar nog snarare om att du tittar på Paradise Hotel än närheten till dumburken. Vid dataspelande under en hel helg eller om du läser mycket i svag belysning, då blir ögonen trötta – men du får inte sämre syn för det.

____________________________

Jan Bylund är komiker och underhållare och Mattias Lundberg är legitimerad psykolog och docent i psykologi. De har båda gedigen erfarenhet av att vara barn. Tillsammans har de tidigare skrivit Den Lyckliga Pessimisten, som är både en bok och en bejublad föreställning. Mamma ljuger så bra, som är deras hyllning till världens alla mammor.
____________________________

Kontaktuppgifter:
Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se,
Jan Bylund, 070-6540360, janbylund@janbylund.se

Mer information om bok och turnéplan: www.mammaljuger.se

www.mammaljuger.nu

___________________________________________________________________________

Mattias Lundberg is a licensed psychologist, associate professor at Umeå university, public speaker and author.