Skeppsviks Herrgård, Skeppsvik

Kampanj räddar Skeppsviks Herrgård!

Den 30 april 2021 lanserade Umeåborna Mattias Lundberg och Håkan Wallengren ”Kampanjen Skeppsvik” med målsättningen att kunna bevara anrika Skeppsviks Herrgård som öppet besöksmål. Skeppsviks Herrgård har, likt många andra verksamheter i restaurang- och besöksbranschen, drabbats hårt av pandemin. Dock har Skeppsviks Herrgård, genom sitt läge i den lilla fiskebyn Skeppsvik ett par mil utanför Umeå, inte haft möjlighet att ställa om på samma sätt som restauranger i tätort. Under våren 2021 blev situationen så akut att Skeppsviks Herrgård riskerade att säljas med risk för att övergå till privat boende.

Kampanjen Skeppsvik har sålt fiktiva måltider ur Herrgårdens meny via en webshop och gensvaret från såväl privatpersoner som företag och organisationer har varit enormt och överrumplande:

-Ja, vi hade såklart hoppas på att kampanjen skulle tas emot positivt, men att det skulle bli denna totala uppslutning hade vi nog inte kunnat tro då vi fick idén, säger Håkan Wallengren.

Sammantaget har det gjorts över 600 beställningar av fiktiva måltider, och tillsammans med kampanjmiddagen som arrangerades på pingstafton samt ett antal större bokningar som gjorts av olika företag, har kampanjen genererat ett värde på över 200.000:- något som varit helt avgörande för Skeppsviks Herrgårds framtid:

-För oss är det just nu en enormt stor summa och det gör att vi nu har råd och möjlighet att vänta in sommaren och förhoppningsvis lättade restriktioner och bra väder, säger Stefan Andersson som tillsammans med sin fru Annalena äger och driver Skeppviks Herrgård och fortsätter:

-Vi har varit väldigt uppgivna, men nu får man tillbaka kraften för att orka fortsätta kämpa och inte minst lite av glädjen. Vi är så otroligt tacksamma över allt det stöd vi fått.

Att givmildheten varit så stor visar att Skeppsviks Herrgård betyder mycket för många, inte bara personer i Umeåregionen:

-Det har strömmat in bidrag och annan support från personer från hela landet och även från personer boende utanför Sveriges gränser. Inte minst är det många par som genom åren firat sina bröllop på Herrgården som hört av sig, säger Mattias Lundberg.

Arbetet fortsätter

En annan, och kanske den viktigaste effekten kampanjen haft på lång sikt, är att människor nu söker sig till Herrgården. Kampanjen i kombination med signaler om lättade restriktioner har gjort att bokningar har börjat komma. Men även om den mest akuta situationen är löst så fortsätter arbetet för att hjälpa Skeppsviks Herrgård:

-Ja, möjligheten att stötta Herrgården genom att köpa fiktiva måltider finns kvar, och vi hoppas att folk kommer att åka ut till Herrgården i än större utsträckning då den från 31 maj kommer att ha öppet alla dagar i veckan,
säger Mattias Lundberg

Utöver att kampanjsidan www.kampanjenskeppsvik.se fortfarande är öppen för köp av fiktiva måltider planeras för ett kampanjevent i juli:

-Ja, under förutsättning att de aviserade lättnaderna i restriktionerna blir verklighet kommer vi att bjuda på något riktigt kul torsdagen den första juli. Så håll utkik, mer information om detta kommer inom kort, avslutar Mattias Lundberg

Om Skeppsviks Herrgård

1849 flyttade herrgården från sin ursprungliga plats vid järnbruket i Johannesfors, där den uppförts på 1700-talet, till Brädskäret i Skeppsvik. Herrgården räknas idag som en kulturhistoriskt intressant byggnad.

Skeppsviks Herrgård drivs sedan början av 2000-talet av Stefan och Annalena Andersson som en restaurang- och konferensanläggning. Skeppsviks Herrgård erbjuder cirka 50 bäddar, där de senaste tillskotten är ett antal nyuppförda fiskebodar. Då Stefan och Anna-Lena tog över herrgården hade den varit stängd några år, men innan dess bedrevs öppen verksamhet i mindre skala i form av bland annat sommarcafé.

Skeppsviks Herrgård är ett självklart besöksmål för hela Umeåregionen, men även för en stor mängd nationella och internationella gäster.

Mer om Skeppsviks Herrgård går att läsa HÄR

För mer information, kontakta:

Kampanjens initiativtagare Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se

Skeppsviks Herrgård, Stefan Andersson, 070-5581073, stefan@skeppsvik.se