Mamma Ljuger avslutar i Älmhult och Osby

Mamma Ljuger avslutar i Älmhult och Osby

Efter drygt 50 föreställningar och 40000 sålda biljetter avslutar nu humorparet Jan Bylund och Mattias Lundberg sin turne med humorföreställningen "Mamma Ljuger - sanningen om din uppväxt," med föreställningar i Älmhult och Osby.

Föreställningen tar utgångspunkt i alla saker som Mammor säger till sina barn, men som rätt ofta inte stämmer. Påståenden som att man får fyrkantiga ögon om man tittar för mycket på tv, eller att man inte får bada direkt man ätit för att man då skulle få kramp. Påståenden som de flesta både har hört och sagt själva:

-Ja, vi kan utlova skyhög igenkänning och viss skämsfaktor över att man fört vidare dessa påståenden i generationer, säger Mattias Lundberg och fortsätter:

-Det här är, trots titeln, vår hyllningsföreställning till alla mammor som kämpar för att uppfostra sådana som oss och det är en riktig nostalgitripp till 70- och 80 talet, den tid då vi själva växte upp.

Efter att ha turnerat landet runt från hösten 2019, med uppehåll för pandemin, är det nu dags att avsuta turnén genom besöka bland annat Älmhult och Osby.

-Ja, och detta är faktiskt efter förfrågan Det är ovanligt många från trakten som hört av sig med önskemål om att vi ska komma. Och det är klart vi kommer, säger Jan Bylund.

Föreställningen har av bland annat media beskrivits som en "generationsföreställning", något som Jan Bylund känner igen sig i:

-Ja, det kommer inte sällan både två och tre generationer kommer tillsammans och tittar. Det beror nog på att man fört vidare samma konstiga påståenden mellan generationerna och alla känner igen sig. Det är faktiskt riktigt roligt att se tre generationer sitta och skratta ihop.

För att det är en skrattfest kan humorduon utlova:

-Ja, efter så här många föreställningar så kan vi lämna skrattgaranti. Vi utlovar träningsvärk i skrattmusklerna efteråt, så vi uppmanar alla att värma upp innan och stretcha efteråt, säger Mattias Lundberg

15 mars 2023, Live! Älmhult, Osby

22 mars 2023, Osbyborgen, Osby