Nyckeln till att förankra företagets värderingar är kunskap om hjärnan

Hur ofta förpassas inte företagets gemensamma värdeord till ett par meningar på en whiteboard som dammas av vid den årliga konferensen? Hur skapar man en företagskultur där överenskomna värderingar faktiskt leder till önskade handlingar under arbetsdagen?

På uppdrag av Keolis Sveriges VD Magnus Åkerhielm har minnesexperten Mattias Ribbing i samarbete med Albert Production tagit fram ett unikt heldagsprogram för högre chefer.

---

Kunskap från hjärnforskningen visar hur hjärnceller kopplas samman och bildar upplevelser och minnen som ligger till grund för våra beslut i vardagen. Den praktiska kunskapen om hur man effektivast möjligt skapar nya, bestående minnen, kan användas som grund för att förändra handlingsmönster på arbetsplatsen.

Grunden för att ta kontroll över minnesskapandet är att tänka i bilder. Att bilda nya minnen genom föreställda bilder gör att vi kan börja samarbeta bättre med vår hjärna och lita på att vi kan få fram informationen när vi behöver den. Genom bilder kan också hjärnan hantera mycket större mängder kunskap utan problem. Minnestävlingar är ett av bevisen för detta, där alla (utan undantag) tränat sig till att just tänka i bilder eftersom det är enda sättet att kunna ta in de enorma mängderna information som krävs i sådana tävlingar.

I fysisk idrott tänker man också i bilder, man visualiserar. Ett exempel kan vara att se hur man springer först över mållinjen. Vad som sker då är att vi skapar ett minne av en situation (som hittills inte skett i verkligheten), som vi sedan vill komma ihåg. När vi senare springer och närmar oss mållinjen, så är detta inget nytt och främmande för oss. Handlingen blir naturlig eftersom vi "kommer ihåg" situationen tydligt.

När man medvetet kan skapa nya minnen i hjärnan, går det att får dessa nya minnen att triggas fram vid specifika situationer. Därigenom påverkar man också konkreta handlingar. Skapar man rätt kopplingar i hjärnan, kan man i viktiga arbetssituationer komma att tänka på företagets överenskomna värdegrund. Först då finns chansen att stanna upp och få möjlighet att tänka till och handla på ett nytt sätt, istället för att automatiskt köra på och inte lägga märke till sitt handlande förrän efteråt. /Mattias