Pressmeddelande -

Insurtechbolaget Mavera satsar på AI och automation - anställer spjutspetskompetens

I höst lanserar insurtechbolaget Mavera en rad nya tjänster. För att förstärka inför dessa och kommande satsningar har Muhammad Khurram Ilyas anställts som systemutvecklare med särskilt fokus på AI, maskininlärning och automation.

Muhammad Khurram Ilyas har en lång och gedigen bakgrund inom IT. Han har en kandidatexamen i datavetenskap från University of Punjab i Pakistan, där han efter avslutade studier också undervisade inom IT och arbetade som forskarassistent.

Muhammad har vidare arbetat som senior mjukvaruutvecklare i multinationella mjukvaruföretag som Systems Ltd. och i3RL Pvt Ltd, där han bland annat utvecklat prognosticeringsverktyg baserade på maskininlärningsalgoritmer, Han har även arbetat med automation och utveckling av IT-infrastruktur för den pakistanska staten, bland annat med komplexa infrastrukturprojekt samt som Assistant Registrar IT (Development) vid Lahore High Court.

Till Sverige kom Muhammad, som ursprungligen är från Lahore i nordöstra Pakistan, år 2019 för att läsa på Uppsala universitet. Nu tar han anställning på Mavera där han kommer att arbeta som systemutvecklare, med det särskilda uppdraget att bidra med spjutspetskompetens inom AI, maskininlärning och automation.

Jag är mycket glad över att ha lyckats rekrytera Muhammad Khurram Ilyas till Mavera. Han har en gedigen och unik kompetens inom IT ochtillsammans med sin engagerade och målinriktade personlighet, kommer han att vara ett viktigt tillskott i framtida satsningar och för vårt strategiska mål att ännu en gång revolutionera marknaden, säger Ludwig Andersson, CTO på insurtechbolaget Mavera.

Enligt mig är Stockholm Europas Silicon Valley och jag ser fram emot att arbeta här och för Mavera. Företaget har en stark affärsidé med sin flerdimensionella plattform och den rymmer många spännande möjligheter som vi kommer kunna börja lansera relativt snart. Jag ser fram emot att få bidra med min tekniska expertis och att tillsammans med mina kollegor vidareutveckla plattformen, inte minst genom spjutspetsteknologi inom AI och maskininlärning, säger Muhammad Khurram Ilyas, nytillträdd systemutvecklare på Mavera.

Muhammad har tillträtt sin tjänst.

För mer information, vänligen kontakta:

Ludwig Andersson, Chief Technology Officer, Mavera, +46 70 63 55 003, ludwig.andersson@mavera.com
Roine Gabrielsson, vd, Mavera, + 46 768 78 69 44, roine.gabrielsson@mavera.com