2024 års Mazda2 Hybrid

2024 års Mazda2 Hybrid – mer Mazdadesign

• Ny design fram och bak
  • Uppdaterat modellprogram
  • Ny exteriörfärg – Glass Blue

Kungsbacka, 16 oktober 2023. Mazda Motor Sverige visar nu upp 2024 års Mazda2 Hybrid med uppdaterad design både fram och bak samt ett nytt modellprogram med uppdaterat innehåll för utrustning.

Mazda2 Hybrid lanserades för nästan två år sedan och har sedan dess tagit en självklar plats i Mazdas produktportfölj. 2024 års modell får en ny stötfångare med en egen grill och nya baklampor med Mazdaunik utformning samt den nya exteriörfärgen Glass Blue.

Drivlinan är precis som förr en hybrid som består av en tre-cylindrig bensinmotor på 92 hk som kombineras med en elmotor på 80 hk, vilket ger en systemeffekt på max 116 hk vid kombinerad drift. Bilen drivs via en CVT-låda som är otroligt smidig i stadstrafik och samtidigt ger en bränsleförbrukning på låga 3,8* – 4,0* l/100 km vid blandad körning enligt WLTP, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 87–97* g/km (beroende på fälgstorlek).

Modellutbudet startar med en välutrustad instegsmodell som heter Centre-line med ett frånpris på 253 400 kr. Vidare följer Exclusive-line, Homura och Homura Plus för de som vill ha en ännu mer välutrustad modell. Bland nyheterna som finns i utrustningsväg noteras större informationsskärmar med pekfunktion på 9” alternativt 10,5” beroende på modell. Det går även att få ett helt digitalt huvudinstrument på 12,3” till den finaste modellen (Homura Plus) som även inkluderar panoramatak i glas. Övriga nyheter som tillförs inkluderar bland annat trådlös Apple CarPlay / Android Auto (alla modeller), 17” lättmetallfälgar och svart innertak (Homura och Homura Plus) samt integrerad navigation (Homura Plus).

*Uppgifter för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är preliminära fram till slutgiltigt typgodkännande.