Dubbel premiär för Mazda på Tokyo Motor Show

Dubbel premiär för Mazda på Tokyo Motor Show

• Kompaktklass-koncept debuterar med ny teknik, inklusive SKYACTIV-X
  • Designkonceptet visar inriktningen för nästa generations KODO-design

Kungsbacka, 10 oktober 2017. Mazda Motor Corporation kommer att avtäcka två nya konceptmodeller på 2017 års Tokyo Motor Show: Ett koncept som indikerar Mazdas nästa generations produkter och en annan som visar designinriktningen för företagets framtida modeller. Mazda kommer också att visa sin SKYACTIV-X bensinmotor på utställningen, som är öppen för allmänheten från den 28:e oktober till den 5:e november. Pressdagarna är den 25:e och 26:e oktober.

Produktkonceptet som kommer att visas är en kompakt hatchback med Mazdas nästa generation teknik, plattform och design. Mazdas kommande generation av bilar bygger vidare på en människocentrerad designfilosofi för att ge optimal funktionalitet, och som drivs framåt av SKYACTIV-X, världens första* kommersiellt tillgängliga bensinmotor med kompressionständning. Resultatet är kraftigt förbättrad prestanda i kombination med en iögonfallande design.

Designkonceptet indikerar Mazdas kommande generations design - en vidareutveckling av det globalt erkända formspråket ”KODO – Soul of Motion”, som introducerades med Mazda CX-5 år 2012.

"I augusti tillkännagav vi Sustainable Zoom-Zoom 2030, vår framtidsvision för teknisk utveckling som förkunnar att Mazda kommer att fortsätta att fokusera på körglädje som en värdegrund, parallellt med att lösa framtidens utmaningar för människor, samhällen och planeten. Visionen förbinder Mazda till stora nedskärningar i verkliga CO2-utsläpp, som vi tror kan uppnås genom att använda kombinationen av förträffliga förbränningsmotorer och elektrifiering av drivlinor ", sade Mazda president Masamichi Kogai. "Årets utställning markerar början på en ny era för Mazda. Vi kommer att visa ett koncept av design och teknik som definierar en ny generation Mazdabilar. Bland dessa är SKYACTIV-X, en ny bensinmotor som realiserar en gammal dröm inom bilindustrin.

Mazda kommer hålla en presskonferens den 25 oktober kl 13:40 lokal tid.

*Gäller augusti 2017 enligt Mazdas egna undersökningar

Utställda objekt på 2017 Tokyo Motor Show

Referens Nästa generationens produktkoncept
Nästa generationens designkoncept
Kommande modeller Mazda CX-8 (endast för Japan)
Mazda2 (Mazda Demio) Noble Crimson special edition**
Mazda Roadster (MX-5) Red Top special edition
Dagens modeller Mazda6 (Mazda Atenza) sedan**
Mazda3 (Mazda Axela) sedan**
Mazda CX-3**
Mazda CX-5**
Teknologi SKYACTIV-X nästa generationens bensinmotor

** Utställda efter den 26:e oktober

Utmanarandan är djupt rotad hos Mazda. Vi är inte rädda för att utmana vedertagna sanningar för att göra saker bättre. Och det gör vi för att uppfylla ett enkelt mål: att skapa bilar som är roliga att köra. Om du har kört en Mazda vet du redan vad vi talar om. Om inte, då är det dags att pröva!