Mazda VISION COUPE

Mazda avtäcker VISION COUPE koncept i Tokyo

- En designvision med ett mer moget uttryck av Mazdas designfilosofi ”KODO”

- Konceptmodell för nästa generationens Mazdabilar med en minimalistisk japansk formgivning och en känsla av fart

Kungsbacka, 25:e oktober 2017. Mazda avslöjar idag en ny designvision för den kommande generations bilmodeller, som kallas Mazda VISION COUPE.

Namnet är en hyllning till Mazdas tradition av klassiska coupé-modeller som t.ex Mazda R360, Mazdas första familjebil, och Mazda Luce Rotary som även är känd som Mazda R130.

Konceptet för nästa generationens design ”KODO – Soul of Motion” får en exteriör formgivning inspirerad av minimalistisk japansk estetik, med ett uttryck av rörelse och fart. Interiören hämtar inspiration från det japanska konceptet ”ma”, vilket betyder utrymme i japansk arkitektur, och eftersträvar att kombinera ett tredimensionellt djup med en stark horisontell linje för att skapa ett avslappnat utrymme med en bibehållen känsla av rörelse.

”Målsättningen med KODO design är att väcka liv i våra bilar”, säger Ikuo Maeda, som är ansvarig designchef. ”Vår nästa utmaning är utforska andemeningen av japansk estetik och införa väl avvägda drag och karaktär, för att skapa en elegans som är unik för Japan. Mazda Vision COUPE är ett sådant exempel.”

I linje med Mazdas långsiktiga vision ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” för teknisk utveckling, så vill vi använda körglädje som ledord för att inspirera människor. Mazda vill knyta starkare band med sina kunder genom den utvecklade KODO-designen, som med sin eleganta formgivning vill skänka glädje åt betraktarens öga.

Mazda kommer att visa VISION COUPE på 2017 års Tokyo Motor Show, som är öppen för allmänheten mellan den 28:e oktober och den 5:e november. Mazda kommer att hålla en presskonferens kl. 13:40 (JST) den 25:e oktober, vilken är bilmässans första pressdag.

Utmanarandan är djupt rotad hos Mazda. Vi är inte rädda för att utmana vedertagna sanningar för att göra saker bättre. Och det gör vi för att uppfylla ett enkelt mål: att skapa bilar som är roliga att köra. Om du har kört en Mazda vet du redan vad vi talar om. Om inte, då är det dags att pröva!