Mazda CX-60 belönas med fem stjärnor av Euro NCAP

Mazda CX-60 belönas med fem stjärnor av Euro NCAP

• Genomgående höga resultat i alla kategorier
  • Ovanligt hög poängför oskyddade trafikanter

Kungsbacka, 12:e oktober 2022. Mazda meddelar idag att märkets nya SUV, Mazda CX-60, har belönats med maximala fem stjärnor av Euro NCAP i den senaste omgången av krocktester.

Resultaten var genomgående höga med 88% i kategorin ”Skydd av vuxna”, hela 91% i kategorin för ”Skydd av barn”, höga 89% i kategorin ”Oskyddade trafikanter” samt 76% i kategorin ”Förarstödsystem”.

Nya Mazda CX-60 ansluter därmed till den växande skaran av Mazdamodeller med femstjärnigt betyg i Euro NCAP:s krocktester, där alla nya modeller sedan 2017 års Mazda CX-5 har presterat enastående resultat.

Nya Mazda CX-60 har i tillägg till dess 10 krockkuddar och många aktiva säkerhetssystem även en rad nya funktioner för att förhindra olyckor. Modellen har bland annat fått nya säkerhetssystem som autobroms för mötande trafik vid vänstersväng och autobroms för korsande bilar och fotgängare vid backning samt ett helt nytt system som varnar för urstigning när omkörande fordon eller cyklister annalkas.