Mazda MX-5 uppdateras  – med fokus på mer körglädje och säkerhet

Mazda MX-5 uppdateras – med fokus på mer körglädje och säkerhet

Kungsbacka, 2:a juli 2018. Under hösten 2018 lanserar Mazda en uppdatering för sin smått legendariska roadster MX-5, med syfte att förbättra både prestanda och aktiv säkerhet.

Både 1.5 liters- samt 2.0 liters-motorn har modifierats för att möta de nya avgaskraven Euro 6d-temp / RDE. Den större 2.0 liters-motor har även fått en förhöjd motoreffekt, från 160 hk till 184 hk, samt ett bredare varvtalsregister som nu sträcker sig ända upp till 7500 varv per minut. Även prestandan förbättras till följd av motoruppdateringen, som nu skickar den lätta bilen från 0-100 på 6.5 sekunder.

I linje med Mazdas fokus på trafiksäkerhet standardiseras flera i-ACTIVSENSE-säkerhetssystem för uppdateringen. Alla modeller som marknadsförs i Sverige får i tillägg till befintlig utrustning även autobroms som kan identifiera fotgängare, autobroms vid backning, trötthetsvarning samt trafikskylts-avläsning som del av sin standardutrustning.

Den senaste generationens MX-5 som lanserades hösten 2015 blev snabbt en succé i Sverige. Under 2016 noterade modellen sitt försäljningsrekord sedan hela vägen tillbaka till 1990, då Mazda lanserade MX-5 i Sverige för första gången. De första exemplaren av uppdaterade MX-5 kommer till Sverige under september månad 2018.