Mazda ICONIC SP

Mazda presenterar ett kompakt sportbilskoncept och en uppdatering för Mazda MX-5 på Japan Mobility Show

• Kompakt sportbil på en elbilsplattform med Wankelmotor
  • 2024 års Mazda MX-5

Kungsbacka, 25:e oktober 2023. Mazda premiärvisar idag en ny konceptbil, Mazda Iconic SP, som kombinerar en elbilsplattform och en Wankelmotor med dubbla rotorer, vilket liknar principen för Mazda MX-30 R-EV som Mazda nyligen lanserat.

Det nya konceptet har en mycket låg tyngdpunkt vilket bidrar till fina köregenskaper och är en hyllning till alla som älskar att köra bil. Bilen får unika proportioner tack vare en låg motorhuv som möjliggörs tack vare en mittmotor-placerad, kompakt Wankelmotor med låg vikt. Drivlinan producerar 370 hk och tjänstevikten är låga 1 450 kg.

Wankelmotorn är förberedd för att kunna användas med många olika typer av drivmedel, inklusive vätgas. Om batteriet laddas med ström från ett förnybart bränsle blir det i princip möjligt att köra bilen koldioxidneutralt.

Masahiro Moro, VD och koncernchef för Mazda, sade vid avtäckningen av konceptet:

"Vi älskar MX-5, och världen älskar MX-5. I en tid av elektrifiering är vi fast beslutna att bevara den körglädje som MX-5 representerar. Mazda Iconic SP är med sin nyutvecklade elektriska drivlina kombinerad med en två-skivig Wankelmotor en drömlösning. En dröm som vi kommer att arbeta hårt för att lansera. Mazda kommer alltid att leverera fordon som påminner människor om att bilar med ren körglädje är en oumbärlig del av deras liv."

I Mazdas mässmonter finns även flera generationer av Mazdas ikoniska roadster MX-5, inklusive 2024 års uppdatering som visas för första gången. 2024 års Mazda MX-5 får bland annat nya LED-strålkastare och LED-baklampor samt nya lättmetallfälgar. Interiören är uppgraderad med ett nytt infotainmentsystem och som tillval finns en ny ljusbrun läderklädsel som kombineras med en beige sufflett. Modellen får också ett nytt körläge som kallas Track mode, vilket tillåter antisladdsystemet att köra bilen med ett kontrollerat uppställ vid tuff bankörning. 2.0 litersmotorn får även en uppdaterad diff-broms – ”Asymmetrical Limited Slip Differential“, vilken bland annat förbättrar stabiliteten vid ingång i en kurva.

Japan Mobility Show 2023 är organiserad av Japan Automobile Manufacturers Association. Pressdagarna är den 25-26:e oktober och utställningen är öppen för allmänheten från lördagen den 28:e till söndagen den 5:e november.