​Mazda RX-Vision koncept vinner designpris

​Mazda RX-Vision koncept vinner designpris

- Wankelbaserade RX-VISION erövrar ännu ett pris i kategorin konceptbilar

- Mazdas designers adderar ytterligare en utmärkelse till företagets prissamling

Turin / Leverkusen, 9:e juni 2016. Mazda RX-VISION har vunnit 2016 Car Design Awards konceptkategori. Med motiveringen bästa bidrag till utvecklingen av bildesign, blir detta ytterligare en hyllning till Mazdas nya sportbilskoncept, och självklart även till företagets designteam. Kevin Rice, Mazdas Europeiska designchef tog med stolthet emot priset på Turin Motor Show Parco Valentino.

”Självklart känns det underbart att Mazda får så mycket positiv kritik för våra prestationer, inte bara designen utan också för tekniken som får Mazdabilar att leva upp till sitt utseende,” säger Kevin Rice, som även är del av Mazdas globala designenhet. ”Oavsett var vi visar RX-VISION så talar folk om hur fantastisk den ser ut. Den extremt positiva återkopplingen har överträffat alla våra förväntningar.”

RX-VISION vann priset trots mycket tuff konkurrens från bl.a annat Alpine Vision Concept, BMW 3.0 CSL Hommage, Pininfarina H2 Speed Concept och även Porsche Mission E Concept. I tillägg vann Mazda RX-VISION redan i januari utmärkelsen ”Most Beautiful Concept Car of the Year” på 31st Festival Automotive International i Paris, vilket skedde strax efter dess världsdebut på Tokyo Motor Show i november 2015.

Som en hyllning till Mazdas arv av sportbilar med frontmonterad motor och bakhjulsdrift, ger RX-VISION:s slanka profil en indikation om hur Mazdas formspråk ”KODO – Soul of Motion” kan utvecklas i framtiden. Under den extremt låga motorhuven döljer sig ett kompakt kraftpaket i form av nästa generationens ”SKYACTIV-R’’ Wankelmotor. Mazda är som bekant det enda bilföretaget som lyckats med bedriften att massproducera denna ovanliga motorteknologi, och har egentligen aldrig gett upp tanken på att fortsätta utvecklingen.

2016 års Car Design Award har utmärkelser i tre kategorier, som även inkluderar produktionsbilar och varumärkesdesign. En jury bestående av 11 nyckelpersoner från erkända bilmagasin från världens alla hörn valde ut vinnarna bland bilar som lanserades under 2015. Ursprunget 1984, Car Design Awards organiseras av tidningen Auto & Design, som återupplivade tävlingen 2016, efter ett uppehåll i 19 år.