​Mazdas försäljningsökning konkurrerar ut en stark Europeisk bilmarknad igen

​Mazdas försäljningsökning konkurrerar ut en stark Europeisk bilmarknad igen

- Försäljningsökning under första kvartalet 2016 med hela 28,5% jämfört med samma period föregående år

- Mazda CX-3, Mazda2 och nya MX-5 förstärker Mazdas succé med attraktiv design och teknologi.

Leverkusen, 18 April 2016. Mazdas Europaförsäljning är just nu inne mycket positiv spiral. Första kvartalet 2016 visade på en ökning med hela 28,5% jämfört med samma period föregående år och slutade på 68 787 sålda bilar. Det var den Japanska biltillverkarens 14:e kvartal på rad med en positiv försäljningstrend samt det tionde kvartalet med en tvåsiffrig procentuell ökning av de senaste tolv. Mazda konkurrerade därmed ut en stark Europeisk totalmarknad (som ökade med 8,1%), och ökade samtidigt sin marknadsandel till 1,7% vilket är 13% högre jämfört med första kvartalet 20151.

Uppbackad av en mycket stark Mazda CX-3 introduktion, en frisk fläkt i det heta kompakt SUV segmentet, och en ny Mazda2 som har ökat sin omsättning med 75% under det gångna kvartalet. Försäljningen av helt nya Mazda MX-5, vilken precis mottagit utmärkelsen 2016 World Car of the Year och 2016 års World Car Design of the Year, har under första kvartalet nästan fyrdubblat sin försäljning (+282%). Populära Mazda CX-5 och Mazda6 har uppfyllt sina försäljningsmål, och Mazda3 fortsätter att vara den mest säljande modellen i Mazdas Europeiska uppställning2, undantaget dess SUVar.

Marknader som Portugal, Italien och Spanien ökade sin Mazdaförsäljning under första kvartalet signifikant. Portugal tredubblade sin försäljning, Italien fördubblade och Spanien ökade med hela 70%. Många andra marknader gjorde också en succéartad prestation, som t.ex Belgien (+65%), Nederländerna (+60%), Norge (+60%), Sverige (+40%) och de flesta andra Europeiska marknader ökade också sin Mazdaförsäljning med mer än 10%3.

Ny teknologi och design fortsätter att vara Mazdas starkaste kort. Sedan 2012, då Mazda introducerade sin egenutvecklade SKYACTIV-teknologi, med några unika egenskaper för dess motorer, balanserade chassin och lätta karosser, har företaget nästan fördubblat sin omsättning.

“Tillsammans med attraktiva modeller och ny teknologi, så bygger framgången på mycket dedikerade medarbetare, som tillsammans har gjort det möjligt att uppnå våra försäljningsmål det senaste finansåret. Vi har klarat detta genom att öka försäljningen i nästan alla enskilda marknader, där många har satt nya rekord längs resan,” säger Mazda Europas vise president, försäljning och servicemarknadsdirektör Martijn ten Brink. ”För att fortsätta vår framgång och förbättra kundlojalitet, så kommer vi att fokusera på kundservice, och det vid varje kontakt med våra kunder genom sitt Mazda-ägandeskap”.

Mazda sålde mer än 227 000 fordon i Europa fram till den sista mars och under de senaste 12 månaderna, vilket gav en total ökning på hela 28% under Mazdas föregående finansiella år.

Vi går vår egen väg. Hela vägen.