Nya Mazda MX-5 vann både World Car of the Year och World Design Car of the Year

Nya Mazda MX-5 vann både World Car of the Year och World Design Car of the Year

Nya Mazda MX-5 utsågs till både World Car of the Year 2016 och World Design Car of the Year 2016 när motorjournalisternas världsjury idag presenterade Årets Bilar på bilsalongen I New York. Det är första gången som en och samma bilmodell tar hem båda dessa högst åtråvärda utmärkelser.

Det är dessutom andra gången som en Mazda-modell vinner det totala priset. Förra gången var 2008 med då helt nya Mazda2. Den tredje generationen MX-5 var en av tre finalister 2006 och det samma gäller Mazda3 2014. Hittills har nya MX-5 erövrat över 30 olika priser och utmärkelser runt om i världen, bl.a. 2015-2016 Car of the Year Japan och 2016 UK Car of the Year.

Utmärkelsen Årets Bil i Världen startades 2004 av en grupp motorjournalister. Idag består juryn av 73 journalister från 23 olika länder. Svensk representant i juryn är Aftonbladets Robert Collin. Den fjärde generationens MX-5 slog i finalen Audi A4 Sedan/Avant och Mercedes GLC.

- Vilken fantastisk ära att nya MX-5 utsågs bade till World car of the Year och samtidigt vann designpriset, sager Masahiro Moro, President och CEO, Mazda North American Operations. Snart har vår sportbilsikon tillverkats i en miljon exemplar, men dessa priser bevisar att MX-5 fortfarande är lika ungdomlig, rolig, körglad och i högsta grad lika relevant som tidigare.

- Även om jag nu tar emot dessa dubbla utmärkelser, så gör jag det som representant för varje Mazda-anställd och varje MX-5 älskare runt om i världen. Alla som någonsin känt den stora glädjen av att köra en äkta öppen tvåsitsig roadster.

- Jag är mycket stolt över att få ta emot utmärkelsen World Design Car of the Year, vilket bevisar att vårt designtema ”KODO –Soul of Motion” fungerar på alla typer av bilar, säger Ikuo Maeda, Mazdas högsta designchef. Vårt designtema är så flexibelt att även en liten suv som Mazda CX-3 också fanns med bland de tre finalisterna i årets World Design Car of the Year.

Fjärde generationen MX-5 är den sjätte nya modellen som har Mazdas alla senaste och mest avancerade Skyaktiv-teknologi. Bilen började säljas i fjol höst och igår på bilsalongen i New York premiärvisades ytterligare en version med elektriskt nerfällbart tak, MX-5 RF, där RF står för retractable fastback.

Försäljningsmässigt är nya Mazda MX-5 en stor succé. I Europa fyrdubblades försäljningen under fjolårets sista kvartal. Hittills har nästan en miljon MX-5 sålts sedan starten för 27 år sedan och under dessa år har Mazdas lilla sportbil erövrat mer än 240 utmärkelser och priser runtom i världen.

Helt nya Mazda MX-5 har prisats för både sin teknik och sin design, som klart följer i spåren av sina föregångare, men som även utvecklats enligt Mazdas prisbelönade designtema ”KODO – Soul of Motion”. MX-5 finns med två olika motoralternativ, en 1.5 liters mer högvarvig bensinmotor på 131 hästkrafter eller en 2-litersmaskin på 160 hästkrafter. Nya MX-5 finns på den svenska marknaden i några olika utrustningsalternativ med pris från 224 900 kronor.

Vi går vår egen väg. Hela vägen.