Mazda3 Optimum i färgen Machine Grey metallic

Uppdaterad Mazda3 presenteras i Japan

• 2017 års stora modelluppdatering finns nu till försäljning på Japanska marknaden
  • Första bilarna kommer till Sverige i oktober/november 2016

Kungsbacka, 18:e augusti 2016. 2017 års Mazda3 har nu öppnats för försäljning på den Japanska hemmamarknaden. 2017 års modelluppdatering är av det större slaget och inkluderar bland annat exteriör och interiör förändring, ny dieselmotor och en hel del ny utrustning.

Uppdaterat utseende

Frontpartiet har fått en mer markerad grill och nya smäckra LED-strålkastare (för både halv- hel- och varselljus), samt LED-dimljus med ny design. Interiört hittar vi en uppdaterad instrumentpanel och en ny mittkonsol där den manuella handbromsspaken har bytts ut till förmån för en elektrisk parkeringsbroms och mer plats till förvaring.

Mer kontroll och bättre komfort

Med 2017 års Mazda3 lanserar Mazda ett unikt elektroniskt system, G-Vectoring Control (GVC), som förstärker känslan av att vara ett med bilen. GVC reducerar behovet av små korrigerande rattrörelser vid kurvtagning, och ger därmed en stabilare körupplevelse för både föraren och passagerarna. Systemet bygger på att bilen automatiskt reglerar vridmomentet via motorstyrningen baserat på bilens fart och rattutslag. När momentet reduceras vid ingången i en kurva förflyttas kraftbalansen framåt och ökar trycket på framaxeln, vilket resulterar i en mer följsam och linjär kurvtagning.

Ny dieselmotor

Mazda3 utbudet kommer att kompletteras med en dieselmotor på 1.5 liter och 105 hk. Den nya motorn levererar ett vridmoment på 270 Nm vid låga 1600 varv per minut och släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Den nya dieselmotorn blir ett fint komplement till dagen kraftfulla diesel på 2.2 liter och 150 hk / 380 Nm, som även den kommer att få några nya uppdateringar för bland annat snabbare gasrespons och lägre ”dieselknatter”.

Ny utrustning och uppdaterade säkerhetssystem

2017 års Mazda3 får en rad nya/förbättrade säkerhetssystem. Autobromsen (Smart City Brake Support) har fått ett utökat hastighetsintervall och klarar nu att undvika en kökrock i upp till 80 km/tim, samt detekterar också fotgängare. Ett annat system som införs på Mazda3 är Rear Cross Traffic Alert som varnar för korsande trafik, cyklister och fotgängare vid backning ut från en parkeringsficka. Filhållningsassistans med en medstyrande effekt och trötthetsvarnare kommer också att finnas i utbudet, liksom autobroms vid backning i upp till 8 km/tim. Ny utrustning som är värd att nämna är bland annat ratten som får elektrisk uppvärmning och att head-up display nu visar informationen i färg samt även visar aktuell hastighetsbegränsning via optisk trafikskyltavläsning.