​Världspremiär för Mazda MX-5 RF

​Världspremiär för Mazda MX-5 RF

Mazda premiärvisade nya MX-5 RF på bilsalongen i New York. RF står för ”retractable fastback” och är ett nytt sätt för Mazda när det gäller design av en öppen sportbil. Samtidigt följer nya MX-5 RF i spåren av den tidigare versionen med elektriskt nerfällbart tak, som kallades för retractable hardtop.

- Samma tanke, fast på nytt sätt, säger utvecklingschefen Nobuhiro Yamamoto. När det gäller MX-5 arbetar vi alltid efter mottot: ”att utveckla genom att bevara”. Även denna gång har vi utvecklat vår nya modell med elektriskt nerfällbart tak med tanke på att nå ytterligare en målgrupp, som kan uppskatta vår körglada öppna tvåsitsiga roadster.

Med nya MX-5 RF har den japanska bilfabriken brutit med den konventionella designen när det gäller öppna sportbilar. Istället har Mazda skapat någonting nytt, en ”retractable fastback”. MX-5 RF har en taklinje som sluttar ner mot bilens akter. När taket och bakrutan är nerfällda finns fortfarande partiet från C-stolpen och bakåt kvar, liksom takbågen mellan de båda sidorna.

Det elektriskt nerfällbara taket sköts nu med en enda enkel knapptryckning. Och på nya RF-modellen kan taket fällas ner eller upp även i en hastighet upp till 10 km/tim. Taket fälls som tidigare ner i ett speciellt litet utrymme och lämnar bagageutrymmet intakt, vilket är lika stort som på versionen med sufflett.

Även till RF-modellen finns två olika varvvilliga fyrcylindriga bensinmotorer, Skyactiv-G 1.5 och Skyactiv-G 2.0. Men förutom den sexväxlade manuella växellådan har MX-5 RF även en sexväxlad automatisk växellåda.

När nya MX-5 RF kommer någon gång under 2017 finns den i en helt ny exteriörfärg, Machine Grey. Mazda följer nu upp succéfärgen Soul Red med ytterligare en 3-skikts premiumfärg, Machine Grey, som framställs genom en avancerad lackeringsprocess som Mazda kallar för ”Takuminuri painting technology”. Först läggs ett lager reflekterande silverfärgade metallic-flakes, sedan ett pigmentlager som lyses upp när ljuset reflekteras i den underliggande silverfärgade metallicen. Överst ligger som vanligt ett lager med klarlack. Denna lackeringsprocess ger ett enastående djup och en mycket kraftfull lyster när solen reflekteras i lacken. Ljus och skuggor möts och ger ett intryck av att karossen ser att vara utmejslad från ett massivt stålblock.

Vi går vår egen väg. Hela vägen.