Både Medborgarskolan och AFS arbetar för internationell samverkan och kulturell mångfald.

AFS ny samarbetspartner till Medborgarskolan

Medborgarskolan och AFS Interkulturell Utbildning har ingått avtal om samarbete. Det handlar främst om interkulturellt utbyte men också om att ordna studiecirklar och kulturprogram med internationell inriktning runt om i Sverige.

AFS Interkulturell Utbildning är världens största ideella utbytesorganisation med verksamhet i mer än 55 länder. AFS arbetar för en fredligare värld genom ökad förståelse mellan människor och kulturer. Det gör man genom att arrangera kortare och längre utbytesprogram för gymnasieelever, som får lära känna ett nytt land genom att bo i familj och gå i skolan där.

- Både Medborgarskolan och vi arbetar för internationell samverkan och kulturell mångfald, säger AFS generalsekreterare Eva Hörwing. Vi vill lägga grunden för en livslång upplevelse av personlig utveckling och samarbetet med Medborgarskolan gör det lättare för oss att nå ut till nya grupper över hela landet.

I och med samarbetet kommer AFS att delta i Medborgarskolans verksamhet med sin internationella expertis. AFS kommer också att kunna erbjuda sina medlemmar tillgång till specialanpassade studiecirklar och kulturprogram, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda AFS att ta del av vårt stora utbud, säger Ann-Sofie Henriksson, förbundschef på Medborgarskolan. Vi arbetar ju för en ökad öppenhet för internationell samverkan och kulturell mångfald och AFS verksamhet ligger väl i linje med detta.

Ann-Sofie Henriksson, förbundschef Medborgarskolan, tel 070-864 69 50
Eva Hörwing, generalsekreterare AFS, tel 08-556 949 30

Medborgarskolan är ett studieförbund som erbjuder folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet. Vi finns över hela Sverige och har nästan en miljon deltagare varje år. Vår verksamhet bygger på en humanistisk värdegrund med individen i centrum.