Studenter vid Tillskärarakademin i Malmö presenterar sina projekt.

Bli 3D-designer med Tillskärarakademins nya YH-utbildning

­Vi är så glada över att nu erbjuda ett komplett utbildningsutbud för de som vill etablera sig inom den nya mode-/konfektion och designbranschen, säger Tillskärarakademins verksamhetschef Renée Andersson.

– Vi har jobbat med att förändra våra utbildningar under några år för att kunna erbjuda ett helt koncept av utbildningar, säger Renee Andersson. Textilbranschen är på stark frammarsch i Skåneregionen igen, med mindre helt nya kreativa och cirkulära modeller. Branschen förändras just nu snabbt och kravet på hållbarhet och att använda metoder som är skonsamma mot naturen är högt.

Sedan 2019 är Medborgarskolan ägare och huvudman för Tillskärarakademin i Malmö. Utbildningarna som Tillskärarakademin erbjuder är till för alla – från de som är helt nybörjare till de som redan arbetar i branschen och som behöver kompetensutveckling. Hos oss kan man numera utbilda sig till fullfjädrad designassistent. Våra tidigare studenter har fått jobb på exempelvis Lindex, Filippa K, HM eller startat egna ateljéer. Alternativt går det även att söka till Borås textilhögskola, Beckmans Designhögskola eller någon designskola utomlands, till exempel Polimoda i Florens, Italien.

Det nya YH-programmet ”Produktutvecklare/designer med 3D kompetens” på 200 YH-poäng, är en naturlig utveckling för dem som redan har kunskaper inom manuell mönsterkonstruktion antingen genom att de gått vår ett-åriga utbildning eller på annat sätt tillägnat sig denna kunskap.

I detta nya YH-program fördjupar man sig i designprocessen, hållbarhet och CLO3D. CLO3D är ett 3D-verktyg som de flesta stora varumärken/designers jobbar med numera. Genom att använda 3D i modebranschen sparar man in på naturens resurser eftersom man slipper skicka fysiska skick av prototyper fram och tillbaka till fabriken, i många fall ligger dessa så långt bort som i Asien. Det blir också färre uppsydda provplagg eftersom man redan i starten av processen kan se i 3D-programmet om det är hållbart att ta fram plagget. I detta nya YH-program ingår även LIA, det vill säga lärande i arbete under 6 veckor på vårterminen. LIA innebär att de studerande får möjligheten att praktisera på ett företag som eventuellt kan anställa dem efter fullföljd examen.

Vi erbjuder även den nya utbildningen Modesömnad som är en ettårig förutbildning på halvfart samt Mönsterkonstruktör/Direktris, ettårig konst- och kulturutbildning som ger de grundläggande kunskaperna inom modeteckning, konstruktion och färdigställande av egna plagg.

Ansökningen är öppen till och med 30 maj. Du hittar mer information på vår hemsida: