​Brandmännens Riksförbund ny samarbetspartner till Medborgarskolan

​Brandmännens Riksförbund ny samarbetspartner till Medborgarskolan

Medborgarskolan och Brandmännens Riksförbund har ingått avtal om samarbete, där Medborgarskolan bland annat ska erbjuda skräddarsydda utbildningar till Brandmännens Riksförbunds medlemmar.

Brandmännens Riksförbund (BRF) är en facklig organisation med 8 800 medlemmar, som organiserar alla kategorier av brandpersonal såsom brandmän, brandbefäl och flygplatsbrandmän runt om i Sverige.

Medborgarskolan och Brandmännens Riksförbund kommer att samarbeta kring folkbildningsverksamhet för Brandmännens Riksförbunds medlemmar. Ett skräddarsytt utbildningspaket med kurser i föreningskunskap, styrelsearbete och arbetsrätt med mera håller på att tas fram. Det kan också handla om olika föreläsningar och att erbjuda medlemmar att ta del av Medborgarskolans ordinarie utbud.

Brandmännens Riksförbund kommer att få tillgång till Medborgarskolans nätverk och lokaler i hela landet samt till dess ledarutbildning.

- Samarbetet med Medborgarskolan passar oss perfekt, säger David Sagebo, styrelseledamot i Brandmännens Riksförbund. Med deras breda utbud, långa erfarenhet av utbildning och bra lokaler över hela landet kan vi erbjuda relevant kompetensutveckling till våra medlemmar.

Medborgarskolan och Brandmännens Riksförbund kommer nu att planera gemensam folkbildningsverksamhet. Det finns även planer på att rikta erbjudanden om kurser i t ex jägarexamen till medlemmarna.

- Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Brandmännens Riksförbund, säger Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding. Nu får vi möjlighet att visa vad vi kan göra för denna viktiga grupp, vilket blir en möjlighet till utveckling både för dem och för oss.

Mer information lämnas av

Ann-Sofie Olding, förbundschef Medborgarskolan,