Demensförbundet ny samarbetspartner till Medborgarskolan

Medborgarskolan och Demensförbundet har ingått avtal om samarbete både på regional och på nationell nivå. Det handlar främst om att öka kunskapen om demenssjukdomar men också att ordna skräddarsydda studiecirklar och kulturprogram runt om i Sverige.

Demensförbundet arbetar för att förbättra förhållandena för demenssjuka och deras anhöriga, både centralt och lokalt. Förbundet, som har 10 400 medlemmar, driver ideell stödverksamhet i 122 lokala demensföreningar runt om i landet.

- Både vi och Medborgarskolan har verksamhet i hela landet, säger Demensförbundets förbundssekreterare Anni Reimers. Vi riktar oss ofta mot samma målgrupper, där anhöriga är en viktig sådan. Samarbetet med Medborgarskolan gör det lättare för oss att nå ut och därmed öka kunskapen om demenssjukdomar.

I och med samarbetet kommer Demensförbundet också att kunna erbjuda sina medlemmar tillgång till specialanpassade studiecirklar och kulturprogram, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda Demensförbundet att ta del av vårt stora utbud, säger Ann-Sofie Henriksson, förbundschef på Medborgarskolan. Att sprida kunskap om demens och hjälpa Demensförbundet att ta fram meningsfulla aktiviteter för sina medlemmar ligger väl i linje med vår humanistiska grundsyn.

Pernilla Lagergren, verksamhetsstrateg Medborgarskolan, tel 0723-099 504
Anni Reimers, förbundssekreterare Demensförbundet, tel 070-533 20 39

Medborgarskolan är ett studieförbund som erbjuder folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet. Vi finns över hela Sverige och har nästan en miljon deltagare varje år. Vår verksamhet bygger på en humanistisk värdegrund med individen i centrum.