Foto: Nille Leander / Albert Bonnier Förlag

Demokratiföreläsning med Per T Ohlsson

Den 6 nov bjuder Medborgarskolan in till en angelägen föreläsning i Malmö om demokratins sårbarhet med författaren och kolumnisten Per T Ohlsson. Föreläsningen är kostnadsfri och en del av vårt initiativ för att stärka och utveckla det demokratiska samtalet.

Demokratin står inför en rad utmaningar och det politiska klimatet har kommit att präglas av förenklingar, polariseringar och en minskad tillit människor emellan. Som studieförbund har Medborgarskolan ett tydligt demokratiuppdrag från staten - ett oerhört viktigt uppdrag som vi i höst intensifierar genom att arrangera öppna samtal, seminarier och föreläsningar.

– Syftet är att öka förståelsen för demokratins dilemman och att skapa ett forum för dess viktigaste instrument - det fria samtalet där oliktänkande möts med respekt, säger Fredric Strömberg, projektledare.

Den 6 november välkomnar vi Per T Ohlsson, journalist, författare och Senior Columnist i Sydsvenskan samt hedersdoktor vid Lunds universitet. Han är just nu aktuell med boken "1918: året då Sverige blev Sverige".

Per T Ohlsson kommer att prata om de brister i Sveriges politiska system som skulle göra demokratin ytterst sårbar i en eventuell framtida kris. Han menar att det är nu, när demokratin har ett brett stöd, som bristerna behöver åtgärdas. Föreläsningen sker i ett samarbete med stiftelsen Malmö Ideella Kompetenscenter.

Media och journalister välkomnas att delta!

Plats: Nobelvägen 21, Malmö
Tid: Kl. 14-16