Medborgarskolan möter framtiden och erbjuder över 100 olika distanskurser.

​Fler vill gå distanskurser

Enligt en ny undersökning från kurser.se vill fler ha möjlighet att gå distanskurser på sin fritid. Med över 100 olika kurser inom många olika ämnen erbjuder Medborgarskolan ett brett distansutbud för att möta efterfrågan och framtiden.

Att gå en studiecirkel och lära sig något nytt är ingen nytt. Medborgarskolan har i över 75 år utövat denna folkbildningsform och intresset för deras verksamhet fortsätter att vara populärt bland alla åldrar.

Enligt en ny undersökning från kurser.se visar att fler hade valt att gå fler kurser om de funnits på distans. Hos Medborgarskolan är det fortfarande vanliga studiecirklarna som är mest populära, men det senaste åren märks att intresset för distansverksamheten ökar hela tiden. I vår erbjuder Medborgarskolan över 100 olika distanskurser inom många olika ämnen.

- Vi har gjort en medveten satsning på att utöka antalet studiecirklar på distans. Det är glädjande att konstatera att vi redan nu har startat flera kurser i bokföring, Excel, tyska, skepparexamen, programmering och inredning. Det har bara gått två månader och intresset är mycket större än i fjol, berättar Karin Holm marknads- och kommunikationsansvarig på Medborgarskolan i Skåne.

Fördelen med distanskurserna är att deltagarna kan genomföra kursen när det passar dem själva och helt i sin egen takt. I det digitala rummet finns kursledaren som tillsammans med deltagarna skapar motsvarande känsla och trygghet som uppstår i traditionella kurser. Ledaren stöttar deltagarna genom kursen samt deltar aktivt vid diskussioner och frågor.

Studieförbund och folkbildning är hett

Att ständigt lära sig något nytt vill vi alla och studieförbundet Medborgarskolan skapar den möjligheten. Med kompetenta och engagerade ledare är det möjligt att ta folkbildningen in i framtiden.