Gudrun Schyman föreläser i Karlstad 10 maj: Demokrati – det är vi!

Gudrun Schyman föreläser i Karlstad 10 maj: Demokrati – det är vi!

Under Medborgarskolans nationella demokrativecka föreläser Gudrun Schyman på Globala gymnasiet i Karlstad på tisdag den 10 maj. Gudrun Schyman har en lång och gedigen bakgrund inom politiken och miljörörelsen, både på nationell och internationell nivå. Gudrun Schyman har ända sedan 30 år tillbaka brunnit extra mycket för föreläsningar och demokrati.

I samband med Europadagen den 9 maj startar vår demokrativecka – en vecka fylld med kostnadsfria digitala föreläsningar om demokrati.

Demokrati det är vi. Vi ska alla kunna vara med och bestämma. Men en del måste stanna hemma. Alla kan inte sitta vid samma sammanträdesbord alltid. Men vi vill gärna göra vår röst hörd ändå så vad gör vi? Vi går samman och utser företrädare. Vi kan gå med i politiska partier, i folkrörelser eller i olika former av opinionspåverkande grupper. Vi engagerar oss i facket för att kunna påverka arbetsförhållandena och vi går med i Fredsföreningen för att delta i internationella protester mot krig och förtryck. I botten finns insikten om att vi kan ha olika åsikter som individer och att vi formas av maktförhållanden i samhället. Maktstrukturer korsar och överlappar varandra och medvetenhet om dem hjälper oss att organisera samhället så att så många som möjligt kan vara delaktiga i den ständigt pågående utvecklingen. Demokrati är alltså något vi "gör" så egentligen borde ordet vara ett verb.

Gudrun Schyman har en lång och gedigen bakgrund inom politiken och miljörörelsen, både på nationell och internationell nivå. Hennes 20 år inom politiken har givit henne stor kompetens och erfarenhet – både inom socialnämnden, som kommunfullmäktige och vidare som partiledare för både Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ. Gudrun Schyman har dock ända sedan 30 år tillbaka brunnit extra mycket för föreläsningar och att tala öppet inför den stora massan, där hon framför budskap om jämställdhet, demokrati, kvinnliga och mänskliga rättigheter samt diskrimineringsproblem i stort.

Plats: Globala Gymnasiet, Gustaf Anders gata 7A, 653 40 Karlstad
Anmälan: Begränsat antal platser på plats, finns möjlighet att delta digitalt, anmälan gäller oavsett.
Till anmälan: Gudrun Schyman: Demokrati – det är vi! Karlstad samt digitalt - Karlstad | Medborgarskolan

Medborgarskolans nationella demokrativecka "Alla röster räknas".
På Europadagen den 9 maj firar vi freden och sammanhållningen i Europa. Det är årsdagen av den historiska Schumandeklarationen, då Frankrikes dåvarande utrikesminister Robert Schuman föreslog en ny form av politiskt samarbete i Europa som skulle göra ett nytt krig otänkbart. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut idag med nytt krig i Europa. Med det spås demokratin av många vara under hot.

Under demokrativeckan uppmuntrar vi till samtal om demokrati och hur demokratin kan försvaras.

Demokrativeckan pågår 9-15 maj och här finns information samt fullständigt program:
Allas röster räknas | Medborgarskolan
Demokrativecka på Medborgarskolan | Medborgarskolan