Invigning/Öppet hus på Nyckelpigans förskola

Invigning/Öppet hus på Nyckelpigans förskola

Torsdag 5 september invigde kommunalråd Thomas Jönsson och Eskil Hartmann, ordförande i Mellbystrandsföreningen, Nyckelpigans förskola. Flyttlasset till de helt nybyggda lokalerna vid Hökagården gick visserligen redan innan semestern, men i torsdags var det dags för den officiella invigningen.

I underbart brittsommarväder med strålande solsken bjöds det på saft och tårta, ballonger och ansiktsmålning. Tillfället förevigades genom att barnen fick sätta sina handavtryck i betong, något som personalen på förskolan tyckte kunde bli en återkommande ritual.

– Det blir ett roligt minne för barnen att se sina handavtryck i framtiden när de kommer tillbaka på besök!

Bygget av Nyckelpigans nya lokaler påbörjades under hösten 2012 och strax innan sommaren var det alltså dags för inflyttning.

– Hela byggprocessen har gått väldigt smidigt och alla inblandade har verkligen gjort ett kanonjobb. Men roligast är ändå att se hur barnen trivs i den här fantastiska miljön vid Hökafältet, säger Lars Hjalmarsson, regionchef Medborgarskolan Region Väst.

Nyckelpigan drivs, tillsammans med ytterligare fem förskolor, av Medborgarskolan Region Väst som även är huvudman för Franska Skolan i Göteborg.

– Vi är så otroligt nöjda med våra nya, fina lokaler och tycker själva att det måste vara Sveriges naturskönaste förskola, säger Pernilla Chiarantona, förskolechef på Nyckelpigan och ler med hela ansiktet.