Johanna Toftby gästar projekt MEET på Medborgarskolan i Skövde

Johanna Toftby gästar projekt MEET på Medborgarskolan i Skövde

Johanna Toftby, influencer och bloggare, gästar projekt MEET på Medborgarskolan i Skövde den 25 februari kl 10-12 för att tillsammans med ungdomarna visa hur man kan laga och äta nyttiga och billiga maträtter.

Johanna har skrivit två böcker, där den senaste är Middag hos mig där hon delar med sig av tips på mat, smoothies och mycket annat. Johanna är också en flitig gäst på TV4 och SVT1. Hon är känd för sin medverkan i Ensam mamma söker 2008 och har även medverkat i program som Bingolotto, Malou efter tio och Nyhetsmorgon.

Johanna, som har egna barn, känner mycket för projekt MEET:s målgrupp, som är hemmasittande ungdomar som varken studerar eller arbetar. Hon vet att det idag är svårt för många ungdomar att hitta sin väg in i samhället. Det är lätt att bli exkluderad och befinna sig i ett ”ingenmansland”. Vid en spontan fråga om hon kunde tänka sig att komma och besöka deltagarna i projektet svarade Johanna därför direkt ja.

– Vi hoppas att Johannas besök ska inspirera ungdomarna i projektet och förhoppningsvis generera nya deltagare så att vi tillsammans ska kunna förbättra situationen för dessa unga vuxna, säger projektledare Eva Heinrich Longberg på Medborgarskolan. Att delta i någon typ av fritidsaktivitet är ett steg vidare till inkludering i samhället och kan vara vägen till framtida arbete eller studier.

Vad är projekt MEET?
Personer som står långt från arbetsmarknaden är en utsatt målgrupp i samhället och så även i Skaraborg. Idag finns det personer i åldrarna 19-29 år som varken studerar eller arbetar. I det nystartade projektet MEET använder Medborgarskolan, i samarbete med Coompanion Skaraborg, nya metoder för att nå dessa ungdomar som i sin tur ska leda till att bryta deras utanförskap. Projektet utgår från varje deltagares eget intresse. Att samarbeta med civilsamhället, föreningar och studieförbund för att på ett lustfyllt sätt stimulera ungdomar att utveckla sina respektive intressen är ett innovativt sätt att skapa nya förutsättningar för att på sikt etablera sig på arbetsmarknaden.​

För mer information, vänligen kontakta:
Eva Heinrich Longberg, projektledare MEET, Medborgarskolan Skövde/Falköping
​tel 0763-10 53 58, eva.heinrich-longberg@medborgarskolan.se