Kreativ skaparverkstad för att motverka ofrivillig ensamhet

Kreativ skaparverkstad för att motverka ofrivillig ensamhet

Medborgarskolan vill motverka ofrivillig ensamhet bland pensionärer och därför har man öppnat en kreativ skaparverkstad i centrala Örnsköldsvik för de som är 62 år och uppåt. Besökarna kan helt kostnadsfritt prova på till exempel keramik, akvarellmålning och enkel bokbindning tillsammans med andra.

I torsdags, 8 september, öppnades en ny mötesplats i centrala Örnsköldsvik för pensionärer som är från 62 år och uppåt. Där kan man träffas och skapa tillsammans med andra, både yngre och äldre.

- Vi vet att många äldre drabbas av ofrivillig ensamhet och därför är vi stolta över att kunna bidra med en mötesplats i en lättsam och trygg miljö. Hit kan man komma och utforska sin kreativitet utifrån sina egna intressen, säger verksamhetsutvecklare Wille Johansson.

Skaparverkstaden har öppet tisdag-torsdag varje vecka och är kostnadsfri. Där kan man testa på att arbeta med keramik, göra eget papper, testa lättare bokbinderi eller måla akvarell, akryl och olja och skapa i olika bildtekniker.

Skaparverkstaden har fått ekonomiska medel från Socialstyrelsen.

Kontakt för mer information

Kontakta verksamhetsutvecklare Wille Johansson på wille.johansson@medborgarskolan.se eller 0660-69 92 03.