Laga mat med Årets Kock

Laga mat med Årets Kock

Peter J Skogström, Årets Kock 2006, breddar sin verksamhet genom samarbete med Medborgarskolan. I ett proffskök arrangeras kurser som ”Mat till student och fest” och olika ”Temakurser” .

- Tidigt i vår blev jag kontaktad av Medborgarskolan för att arrangera en kurs i ”Vardagsmatlagning”. Detta blev startskottet för vårt framtida samarbete. Ser fram emot att starta inspirerande och spännande matlagningskurser tillsammans med Medborgarskolan, säger Peter J Skogström.

Kurserna arrangeras på Stolpaberga, ett stenkast från Malmö Arena. Till sin hjälp finns personal med lång utbildningserfarenhet och stora kunskaper om matlagning. En av ledarna är Peters fru Marie Skogström. Även hon har deltagit i många tävlingar och bland annat kommit till semifinal i Året Kock tre år.

Inspirerande matupplevelse
- Med mig, Marie och övriga anställda i köket kan vi garantera att deltagarna får något utöver det vanliga. Genom åren, både som medlem i Kocklandslaget och tävlingserfarenheterna, har jag lärt mig mycket som är få förunnat. Jag vill gärna dela med mig av min stora receptsamling, långa erfarenhet och breda kunskap. Allt för det ska bli en speciell upplevelse som ger mersmak, säger Peter J Skogström med ett leende.

Kurserna kommer vara med olika upplägg. Vissa är en kväll och andra är dagtid och flera träffar. Några exempel på kurser är ”Sylta och safta”, ”Viltkväll” och ”Lär dig baka surdegsbröd”.

Första kursen som Peter J Skogström arrangerat är ”Vardagsmatlagning”. Åtta deltagarna kom till Stolpaberga och gjorde bland annat kycklingklubba med bönpuré, persiljeomelett med sesamrostad blomkål och broccoli och lammfärsspett. Allt med tanken att de ska vara enkla och snabba att laga.

- Detta är verkligen en riktig inspirationsförhöjare för alla som tröttnat på matlagning. Att det kunde vara så enkelt att piffa upp vardagen kunde jag aldrig tro. Och att dessutom tycka det är kul att göra middag en vanlig onsdagskväll, säger Martina Thörnkvist, en mycket nöjd deltagare.

Peter J Skogström tillhör kockeliten i Sverige
För fyra år sedan vann Peter J Skogström det största individuella svenska priset inom matlagning, Årets Kock 2006. Utöver det har han varit medlem i Kocklandslaget och vunnit både OS och VM-guld. Med åren har det blivit många uppdrag, både i och utanför Sverige, allt från matupplevelser för företag till stora cateringuppdrag som Falsterbo Horseshow.

Presskontakter:
Karin Holm
, Marknads- & kommunikationsansvarig, Medborgarskolan Syd.
Tel: 040-699 14 46 eller 076-195 36 45
Mejl: karin.holm@medborgarskolan.se