Artisten Helena Vinderson från Christmas Spectacular 2021.

Många Gävlebor vill fira jul i år med show på Söders Källa

Den 1 december är det smygpremiär för Gävles största julshow Christmas Spectacular på Söders Källa. Det blir totalt sju föreställningar ända fram till helgen innan jul. Det har varit högt tryck på försäljningen, över 70% av alla biljetter är redan sålda.

Christmas Spectacular gjorde succé förra året. Taket fullkomligen lyftes på Söders Källa samtidigt som publiken och kritikerna var lyriska och gav stående ovationer. Gefle Dagblads nöjesredaktör Nils Palmeby skrev att showen var "en gottepåse med sång, dans och humor." I år är showen tillbaka med ännu fler föreställningar och delvis ny ensemble. Fyra kvinnliga artister och fyra kvinnliga dansare kommer att bjuda publiken på en föreställning som innehåller visklassiker, pop, rockabilly, Disney och storslagna shownummer. Allt inramat av 100% jul.

- Vi ljuger inte när vi säger att Christmas Spectacular är en julshow. All musik som är i showen är julmusik i olika genrers. Det är som ett musikaliskt julbord så det finns något för alla. Våra "Divas of Christmas" är mitt uppe i repetitioner i Gävle och Stockholm innan produktionen flyttar in på Söders Källa helgen innan premiär, berättar producenten Magnus Carlsson.

Ensemblen består i år av artisterna Emma Öhman, Anna Saintout, Josefin Holst och Elin Dalson. Alla har medverkat i föreställningar, konserter och showkoncept i Sverige och utomlands. Michelle Händelsten Dahlbom, Frida Jansson, Alma Sköld och Denise Lemoine (nybliven VM-etta i hiphop) var alla med som dansare förra året och så även i år. Det är många nya nummer i årets show så den som såg den förra året och gör det igen, kommer inte att bli besviken.

I detta projekt samarbetar Medborgarskolan med det privata näringslivet där flera stora samarbetspartners bidrar till att kunna förverkliga produktionen. En föreställning som Gävleborna verkar vilja se för det har varit biljettrusning. Flera datum är slutsålda men det finns fortfarande biljetter kvar i alla kategorier vissa av showdatumen.

- Det märks att privatpersoner och företag vill fira extra mycket jul i år som kompensation från de föregående åren. Vi har nu sålt mer än 70 procent av våra biljetter vilket är helt fantastiskt, avslutar Magnus Carlsson.

Kontakt för mer information eller intervju

Kontakta producent Magnus Carlsson på magnus.carlsson@medborgarskolan.se eller 073-330 59 39.