Medborgarskolan erbjuder gratis kurser i samarbete med Civilförsvarsförbundet

Medborgarskolan erbjuder gratis kurser i samarbete med Civilförsvarsförbundet

Under våren bjuder Medborgarskolan in allmänheten till olika gratiskurser som arrangeras i samarbete med Civilförsvarsförbundet. Kurserna har som syfte att utbilda riskmedvetna, engagerade och ansvarstagande medborgare för att öka medvetenheten och samhällsengagemanget.

Lars Hjalmarsson, regionchef Medborgarskolan Väst, är mycket positiv till samarbetet med Civilförsvarsförbundet, som innebär att Medborgarskolan kan erbjuda den här typen av kurser och föreläsningar utan någon kostnad för deltagarna.

- Det ligger helt i linje med vårt uppdrag från riksdagen att bilda och informera allmänheten i aktuella samhällsfrågor för att öka engagemanget bland medborgarna och stärka demokratin, berättar Lars Hjalmarsson.

Hanna Schölander, verksamhetschef Medborgarskolan Halland, uppmanar de som har möjlighet att ta tillfället i akt och komma på kurserna:

- De frågor som behandlas och diskuteras under kurserna berör samtliga i dagens samhälle och är ett utmärkt tillfälle att helt kostnadsfritt lära sig mer om vilka riskerna är, hur man kan vara förberedd och vad man som enskild medborgare kan bidra med, berättar Hanna som själv ska försöka gå på kurserna i Kungsbacka.

Under februari och mars kommer kurser att hållas i Falkenberg, Halmstad, Kungsbacka och Varberg.
För tid och datum klicka här!

Kurserna som erbjuds i vår är:

72 timmar
En kurs om krisberedskap som riktar sig till den enskilda människan. Kursen syftar till att ge deltagarna stärkt

Akut hjälp vid personskada
Kursen syftar till att ge deltagarna stärkt förmåga att själva hantera konsekvenserna av en kris och tillgodose grundläggande behov som mat, vatten, värme, sömn och information. Vi ger också ökad kunskap och

Säkrare seniorer
Kursen omfattar bland annat förebyggande åtgärder för att minska risken för fallolyckor hemma och i närområdet, riskfyllda situationer i, vid och på vatten med mera.

Civilförsvarsförbundet är en frivillig försvarsorganisation med siktet inställt på säkerhet både till vardags och vid kriser i samhället och är en del av Sveriges krisberedskap. Medborgarna är grunden för säkerhet och trygghet i samhället. Civilförsvarsförbundet organiserar och utbildar riskmedvetna, engagerade och ansvarstagande medborgare.