Medborgarskolan har samlat in 40 000 skolluncher till barnen i Etiopen

Medborgarskolan har under hösten 2009 samarbetat med Svenska FN-förbundet i deras kampanj ”Skolmat blir kunskap” som arbetar för minskad fattigdom i världen och för att fler barn ska få möjlighet att gå i skolan.

Genom utställningar, föreläsningar, tipspromenader och många andra typer av verksamhet landet över har Medborgarskolan samlat in 40 000 skolluncher till skolbarnen i Etiopien.

– Det känns väldigt roligt att vår insamling och kampanj har gett så bra resultat! Vi vill tacka alla som hjälpt till att samla in dessa 40 000 skolluncher. Det här var en fantastisk julklapp, säger Katja Ekvall-Magnusson, internationell koordinator på Medborgarskolan.

Många fattiga familjer i Afrika har inte möjlighet att låta sina barn gå i skolan. Döttrarna behövs ofta i hemmet för att hämta ved och vatten, laga mat och passa småsyskon. Sönerna får ofta jobba i familjens jordbruk eller på annat sätt bidra med en inkomst till hushållskassan. När barn erbjuds ett mål mat i skolan varje dag utan att det kostar familjen något, ökar antalet barn i skolan med 25 procent. Utbildning är en väg ut ur fattigdom.

Medborgarskolan fortsätter samarbetet med Svenska FN-förbundet och arbetet med ”Skolmat blir kunskap” under 2010.

För mer information var vänlig kontakta:

Katja Ekvall-Magnusson, Koordinator Internationell verksamhet, mobil 073-50 36 547
katja.ekvall-magnusson@medborgarskolan.se