Medborgarskolan i Karlstad startar grundutbildning för kontakttolkar i januari 2022!

Myndigheten för yrkeshögskolan har beviljat Medborgarskolan Värmlands- och Örebro Län att bedriva utbildning för kontakttolkar med start 2022. Det finns ett skriande behov av kompetens inom området i samhället. Målgruppen är främst tvåspråkiga och öppnar för stora möjligheter på arbetsmarknaden.

Att jobba som kontakttolk är spännande, ansvarsfullt och omväxlande. Det överbygger språkbarriärer mellan människor och för många är det en hjälp in i samhället. Man blir länken mellan olika personer! Efter utbildningen blir deltagarna professionella kontakttolkar som får uppdrag att tolka i kontakten mellan myndigheter och enskilda personer. – Josefine Strömberg, verksamhetschef

En ettårig utbildning på semidistans
Grundutbildningen till kontakttolk är en ettårig eftergymnasial yrkesutbildning som ges av studieförbund och folkhögskolor. Utbildningen är på halvfart och semidistans med obligatoriska närträffar i Karlstad. Teori varvas med praktiska övningar i tolkning inom dessa delkurser:

• Introduktionskurs (30 studietimmar)
  • Samhällstolkning (105 studietimmar)
  • Sjukvårdstolkning (120 studietimmar)
  • Juridik för tolkar (140 studietimmar)
  • Migrationstolkning (60 studietimmar)
  • Etik och tolkningsteknik (60 studietimmar)
  • Språkfärdighet svenska i tolkning (30 studietimmar)

Utbudet av utbildningar och tolkspråk anpassas efter vilka behov som finns för tillfället inom stat, region eller kommun.

Antagningskrav
För att gå utbildningen krävs att deltagarna har minst treårig gymnasieutbildning och mycket goda kunskaper i svenska. Utöver grundutbildningen erbjuds valideringsprocesser av befintliga tolkkunskaper för att kunna bli godkänd tolk.

Start 10 januari 2022, ansökan senast den 31 oktober.
Medborgarskolan har sedan tidigare ytterligare en utbildningsort i Malmö.

Mer information och ansökan: https://www.medborgarskolan.se/utbildningar/tolk/

Kontakt: Verksamhetschef, Josefine Strömberg
josefine.stromberg@medborgarskolan.se 019-764 14 04