Medborgarskolan i Kristianstad får ett nytt kulturhus: Kulturrosteriet

Medborgarskolan i Kristianstad får ett nytt kulturhus: Kulturrosteriet

I samband med kulturnatten den 20 maj öppnar Kristianstads nya kulturhus sina dörrar: ”Kulturrosteriet”. Det nya kulturhuset kommer inrymma plats för drejning, smide och måleri och beräknas markant höja Kristianstads och norra Skånes utbud av konsthantverk.

Öppningen sker i samband med kulturnatten där Kulturrosteriet kommer ha ett eget tält vid Stora torg. Kulturnattens besökare kommer själva kunna testa att dreja där under två dagar och inspireras av att arbeta med lera. Konceptet är inspirerat från SVT:s välkända program ”Dreja – En kärlekshistoria”.

Gammalt kafferosteri blir till kulturhus i Kristianstad

Det är inte vilken lokal som helst som vi nu har tagit över i Kristianstad, utan en kulturmärkt fastighet som tidigare har fungerat som en konstnärsateljé. Och historiskt har ett skånskt kafferosteri huserat i huset som vi nu givit namnet ”Kulturrosteriet”. Lokalen är utrustad med drejugn och drejskivor för keramikkurser och kommer även att rymma kurser i silversmide.

"Hantverket är hett och på topp. Under pandemin har många människor hittat nya hobbies och vi vill möta upp det suget som finns av att skapa och vara kreativ genom att öppna ett kulturhus. Att arbeta med lera är ett av de äldsta uttrycken för mänsklig skaparglädje och den glädjen vill vi nu ge Kristianstadborna", säger Rosi Hageberg, verksamhetsutvecklare för Medborgarskolan.

I huset kommer det också bedrivas verksamhet med syfte att stötta socialt utsatta individer i Kristianstad som behöver stöd och därmed bidra till att bredda intresset för en ökad delaktighet i kulturlivet.

”Vi anser att ny kunskap väcker mod och nya möjligheter. Genom denna satsning vill vi inspirera människor att utvecklas och hämta ny kunskap på ett lustfyllt sätt.” säger Eva Lindstrand, ämnesansvarig för Medborgarskolans konst och hantverk.

Kulturrosteriet finns på Norretullsvägen 11 och initiativet drivs av Medborgarskolan - ett av Sveriges största studieförbund.