Medborgarskolan i Ystad flyttar till regementsområdet

Efter grundlig analys konstaterade Medborgarskolan att huset på Sankta Gertrudsgatan i Ystad inte motsvarar studieförbundets framtida krav och vision, med fokus på bland annat tillgänglighetsanpassning. Därför säljer de sitt hus och flyttar till regementsområdet där de ser nya möjligheter för verksamheten.

Idag tillkännagavs att Medborgarskolan säljer sitt hus i Ystad och flyttar till nya lokaler på SixtenSparres gata inne på regementsområdet.

- Vi ser otroliga möjligheter att bedriva modern folkbildning och annan verksamhet med riktning framåt, i de lokaler vi hittat. Verksamhet som kan bedrivas såväl med alla deltagare på plats som på distans. Vi vill att folkbildning ska vara tillgänglig för alla, som ett led i det arbetet flyttar vi till nu tillgänglighetsanpassade och bättre utrustade lokaler, säger Annika Segerlund t.f. regionchef.

Medborgarskolans verksamhet består dels av folkbildning med även av uppdragsutbildning och arbetsmarknadsprojekt i samarbete med Arbetsförmedlingen. Medborgarskolans ledning har konstaterat att huset på Sankta Gertrudsgatan i Ystad inte längre motsvarar studieförbundets krav och vision om framtiden och den utveckling som sker inom organisationen. Därför beslutade de att sälja huset och hitta nya lokaler.

Moderna lokaler öppnar upp för fler

- Med ett modernt våningsplan byggt och inrett efter våra behov, önskemål och värderingar har vi skapat en möjlighet för alla att vara en del av vår verksamhet. Att människor tillsammans med oss kan växa och utvecklas positivt brinner vi för, berättar Medborgarskolan marknads- och kommunikationsansvarig Karin Holm och fortsätter:

- Våra lokaler är inte bara en arbetsplats utan också mötesplats för våra deltagare som ska uppleva inspirerande utveckling. Vi vill tydlig visa att vi är ett modernt studieförbund som präglas av mod, innovation och kostnadsmedvetande som skapar möjlighet för fler att komma till oss.

Medborgarskolan får tillträde till sina nya lokaler från och med september och troligen blir det invigning i oktober.